23948sdkhjf

Høyprofilerte svensker i transportkonkurs

Eierne av omdiskutert stor svensk transportør er konkurs.

Andreassons Åkeri, med hovedsetet i Veddige noen mil sør for Gøteborg, har vært hyppig omtalt både i svensk og norsk fagpresse de siste årene.

Og det har ikke vært som foregangsbilde for bransjen.

Kreativ drift

Det familiedrevne selskapet, med stort skandinavisk kundenett og en omsetning på ca. 150 millioner kroner (og fem millioner i underskudd 2015), har gjentatte ganger havnet i medias søkelys for «kreative» måter å drive sin virksomhet på.

I 2016 ble selskapet kastet ut av den svenske lastebileierforeningen Svensk Åkeriföretag.

Hos vår svenske kollega, Tidningen Proffs, kan vi lese at bedriften har hatt ca. 260 sjåfører fra Polen og Romania i arbeid for å ratte en flåte trekkvogner. Sjåførene er hyret inn som selvstendig næringsdrivende, gjennom et bemanningsforetak.

Sakens lange gang

Et søk i Tungts egne arkiver gir for eksempel disse sakene:
November 2012: Millionsmell for Andreassons Åkeri. Det svenske selskapet - som kjører fast med 145 biler på Norge - har ikke betalt noen sosiale avgifter for sine polske sjåfører. Det viser en kontroll som det svenske Skatteverket har gjort av transportbedriften.
August 2013: Selskapets bemanningsselskap er slått konkurs.
Desember 2013: Oppfølgersak på overnevnte, der selskapet er dømt.
Juni 2015: Endelig dom mot Andreassons etter sjåførjuks ... men det gjenstår å se om kravet på 19 millioner kan drives inn.

I følge svenske medier er det skatteverket som har slått Andreassons konkurs, rettere sagt de to driverne av selskapet, Karl-Erik och Yvonne Andreassons er også personlig konkurs.

Pikant tvist?

Men det åpner, i det minste foreløpig for en pikant liten tvist:

Selskapet er ikke konkurs – og eierne kan jobbe i eget selskap så lenge de holder seg unna ledelse og økonomi.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109