Tung elektrisk lastebil på offentlig vei

Det er BMW som nå i juli har tatt i bruk denne elektriske 40-tonneren til transport av bildeler gjennom München.

Tung elektrisk lastebiltransport er nå en del av hverdagen i München. Foto: BMW
Tung elektrisk lastebiltransport er nå en del av hverdagen i München. Foto: BMW
Sist oppdatert

Elektriske biler og busser begynner å bli dusinvare på veiene, og ikke bare i Norge.

Likevel er det temmelig få elektriske lastebiler i drift. Årsaken er ganske enkelt kombinasjonen av behov for høy nyttelast kontra tilgjengelig batterikapasitet.

Nettopp derfor er BMW-bilen interessant – hva er mulig i dag?

Eller helt korrekt, det er logistikkbedriften Scherm Gruppe, som frakter bildeler til BMW internt i München som har tatt i bruk bilen fra Terberg.

Nederlandske Terberg har på sin side en rekke produkter på paletten, men er i Norge kanskje mest kjente for sine terminaltrekker.

Blant dem finnes en helelektrisk modell ved navn YT202-EV. Og nettopp denne er det som tidligere denne måneden ble satt drift på offentlig vei i München.

Strekningen den kjører er på to kilometer hver vei, og den skal etter planen gjennomføre åtte rundturer daglig.

Batteriet tar 3-4 timer å lade, som gir en rekkevidde på 100 km. Og for miljønerdene blant oss: Det er anslått å gi en årlig utslippsreduksjon på 12 tonn CO2, sammenliknet med å bruke en dieselbil til samme kjøringen.

Denne saken ble første gang publisert 28/07 2015, og sist oppdatert 06/04 2017