Gladsak: Endelig på vei hjem

Etter utforkjøring, 12 dager venting, kreative løsninger, bruksforbud fra politiet, og til slutt inspeksjon fra Statens vegvesen, kunne vogntoget endelig forlate Odda.

Med et par felger under drivakselen, flate fremhjul og tippet hytte, ble det endelig lavt nok.
Med et par felger under drivakselen, flate fremhjul og tippet hytte, ble det endelig lavt nok. Foto: Tor Olav Tveit
Publisert

Tungt.no har tidligere skrevet om den tyrkiske sjåføren som kjørte utfor E134 på Haukelifjell, og deretter har bodd i den kollisjonsskadde bilen i Odda i 12 dager.

Tirsdag 22. oktober så det ut til at uttransporten av den skadde trekkvognen kunne starte, men lokalt politi valgte å gi midlertidig bruksforbud. Den kollisjonsskadde trekkvognen utgjorde en altfor høy last, slik den da var lastet.

Hjemlengsel og pågangsmot

- Det er utrolig hva en del hjemlengsel og en god porsjon pågangsmot kan gjøre, sier Tor Olav Tveit, til Tungt.no.

Han er driftssjef ved Tide Verksted i Odda, og har fulgt utviklingen i saken tett. Alt har nemlig foregått på parkeringsplassen like utenfor verkstedet, og Tveit har hjulpet de tyrkiske sjåførene med en del praktiske ting.

Nysmurt svingskive

Igår, onsdag 23. oktober, hadde endelig trekkvognen fått plass på kapelltralla.

- Vegvesenet var her og kontrollerte lastsikring og tralle. Det ble gitt pålegg om smøring av svingskiven og noen justeringer av lastsikringen måtte til. Deretter ble det gitt grønt lys for å reise, forteller Tveit.

Tyrkerne forlot Odda kort tid etterpå, med et stort smil.

To glade sjåfører er klar til å lukke dørene og sette kursen ut av landet.
To glade sjåfører er klar til å lukke dørene og sette kursen ut av landet. Foto: Tor Olav Tveit

Viktig å hjelpe hverandre

Livet som sjåfør i ukjente land hvor man ikke forstår språket, kan helt klart være utfordrende. Ekstra ille er det selvfølgelig når uhellet er ute.

-For drøye 50 år siden var det vel nordmenn som måtte kjempe med enkelt verktøy og lokal hjelp, langt utenfor Norges grenser... Jeg tenker spesielt på "Bandar Abbas express-gutta". Nå har situasjonen blitt totalt omvendt, og vi hjelper dem som kommer her, så da er vi vel skuls?, sier Tveit.

Ukjent transportkjøper

Det har ikke lykkes Tungt.no å finne ut hvem som var oppdragsgiver for den tyrkiske transporten før den forulykket.

Idag er det stadig større fokus på å ansvarliggjøre transportkjøperen, spesielt i saker hvor selve transportfirmaet ikke tar nødvendig ansvar overfor sine ansatte. Det kan helt klart stilles spørsmål ved om det er lokale bilbergere og verkstedansatte sin oppgave å bidra med varmeovner, strøm, toalettfasiliteter og mat til forulykkede sjåfører.

Heldigvis er landet vårt fullt av medmenneskelighet, men ansvar og kostnader bør kanskje også fordeles der de hører hjemme?