23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

Var fritt frem for brikkejuks

... men nå er dette "hullet" tettet igjen.

Da kravet om obligatorisk bombrikke ble innført, kom storkontrollene samme uke. Bare i Region Øst ble mer enn 16.000 tunge kjøretøy kontrollerte i løpet av kort tid.

Kontrollørene så om bilene hadde brikke, og kontrollerte deretter brikken. Svært mange fikk feilaktig gebyrer - de hadde avtale på peronbil og ikke tunge kjøretøy. Det viste seg å være en gedigen feil hovedsakelig fra bomselskapene. Det kan ikke vegvesenet belastes for.

I kontrolløyemed fungerte nemlig praksisen. Brikke og avtale ble kontrollert.

Men det var bare i starten.

Store svakheter

Vegvesenet hadde nemlig i startfasen tilgang på en abonnement-database som viste om bombrikkene hadde abonnement.

Denne tilgangen ble borte etter noen måneder.

Derfor gikk de over til såkalt «visuell kontroll» av bombrikkene. I realiteten betød dette at kontrollørene bare kikket i ruta om brikka var der - ikke om den virket eller hadde abonnement.

Dermed var det fritt frem for bom-svindel.

Nå fungerer systemet igjen

Slik er det ikke lenger. For noen få måneder tilbake fikk nemlig vegvesenet på nytt tilgang til en abonnement-database og kan derfor nå sjekke om bombrikkene er tilknyttet korrekt abonnement.

Den siste tiden er mange lastebiler stanset. Kontrollører vi har pratet med, forteller at de ukentlig stopper flere - også norske - biler som riktignok har brikke, men som ikke har abonnement.

Hvor mange som har visst, og gamblet på at det holdt å ha tom brikke i vinduet, skal vi ikke spekulere i.

Uansett - den tiden er nå over og kanskje bør man selv sjekke at avtalen man har er korrekt. Det kan fort bli dyrt ellers.

Les også: Fikk bombrikkebot på 56.000 kroner

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063