Danmark lovfestet minstelønn for sjåfører

- Norge har hatt loven i fem år, men lite er gjort for å følge den opp, kommenterer Gunnar Nordvik i Transport & logistikkforbundet (TLF).

Gunnar Nordvik (innfelt) mener Norge fortsatt har en lang vei å gå for å følge opp bestemmelsene om minstelønn blant yrkessjåfører. Arbeidstilsynet har fanget opp at en svært høy andel utenlandske sjåfører ikke får det de har krav på i Norge. Blir det bedre i Danmark?
Gunnar Nordvik (innfelt) mener Norge fortsatt har en lang vei å gå for å følge opp bestemmelsene om minstelønn blant yrkessjåfører. Arbeidstilsynet har fanget opp at en svært høy andel utenlandske sjåfører ikke får det de har krav på i Norge. Blir det bedre i Danmark? Foto: Arkiv/BRK
Publisert

Folketinget i Danmark vedtok tirsdag lovforslaget som skal sikre at utenlandske sjåfører ikke kan tjene under minstelønn når de kjører innenrikstransport i Danmark (kabotasje og kombitrafikk).

- Det er snakk om et meget stort fremskritt, sier Erik Østergaard, direktør i Dansk Transport & Logistik i en pressemelding.

- Vi har gjennom hele prosessen i Danmark sett motstand mot dette lovforslaget. Blant annet fra organisasjoner og virksomheter som har ment at det var helt urimelig at deres spekulasjoner i sosial dumping og urettferdig konkurranse ikke kunne fortsette til evig tid. Mange vil nok fortsatt forsøke å finne måter å omgå regelverket, men det er uansett viktig at dette lovforslaget nå er vedtatt, sier Østergaard.

Minstelønn for godsbilsjåfører har vært gjeldende i Norge siden 2015, men ifølge TLF er det fortsatt en lang vei å gå for at dette skal fungere i praksis.

- De som skal kontrollere dette har per i dag ikke verktøyene som skal til. Vi i TLF har snakket med veldig mange sjåfører, og så godt som alle sier de ikke kjenner til loven om minstelønn i Norge. Nå blir det spennende å se hva Danmark gjør for å følge opp kontrollen av den nye loven, sier Nordvik.

PS: I slutten av mai ble det i Stortinget vedtatt en lovendring som gir Statens vegvesen muligheten til å innhente opplysninger som Arbeidstilsynet trenger i sitt arbeide for å kontrollere allmenngjøringsbestemmelsene.

- Å rive skottene mellom etatene og bidra til mer formalisert samarbeid og informasjonsdeling er en særdeles viktig oppgave, sier direktør i Norges Lastebileier-Forbund Geir A. Mo på lastebil.no.