Vegvesenet tar grep for å få ned ventetiden

Det har i vår og sommer vært lange køer for å registrere nye lastebiler. Nå tar Vegvesenet i bruk både ettermiddager og lørdager om nødvendig.

I sommer har det vært opp til 17 dagers ventetid for å få enkeltgodkjent lastebiler.Og enkeltgodkjenning gjelder som kjent stort sett alle tunge lastebiler som selges.. På bildet er det kontrollør Susanne Olsen Soltvedt sjekker om hovedlys har riktig e-merking.
I sommer har det vært opp til 17 dagers ventetid for å få enkeltgodkjent lastebiler.Og enkeltgodkjenning gjelder som kjent stort sett alle tunge lastebiler som selges.. På bildet er det kontrollør Susanne Olsen Soltvedt sjekker om hovedlys har riktig e-merking. Foto: Statens vegvesen
Publisert Oppdatert

- Vi er snart tilbake til normal tid på 2-4 dager, sier Arve Tjønn Rinde, avdelingsdirektør for Trafikant- og køyretøy i Statens vegvesen i dag.

Utfordringene har vært innkjøring av den nye nasjonale godkjenningsordningen som trådde i kraft i vår, og som definitivt har vært etterlengtet av bransjen, kombinert med uvanlig høyt trykk på registrering av nye biler.

Ventetidene har imidlertid også skapt store problemer for transportører - ikke minst dem som har forpliktet seg til å ha bil til en gitt type kjøring etter kontrakt.

- Blir ventetiden for lang på noen stasjoner fremover, vil vi en periode holde åpent også ettermiddager og lørdager, opplyser Arve Tjønn Rinde.

Vegvesenet skal nesten mandag holde nytt møte med bransjen for å orientere om status i ordningen.