Mistet tralle? IKKE koble til samme svingskive igjen!

- Skal det være mulig å finne ut hva feilen er, må man ikke koble en tralle som har falt av til samme svingskive igjen, sier vår kilde i Statens vegvesen.

På denne gjennomsiktige demo-svingskiven, kan man lett se hvordan låsemekanismen kan svikte. Den er ikke helt i lås, og den røde delen vil jobbe mot den hvite i hver sving, helt til låsen er åpen.
På denne gjennomsiktige demo-svingskiven, kan man lett se hvordan låsemekanismen kan svikte. Den er ikke helt i lås, og den røde delen vil jobbe mot den hvite i hver sving, helt til låsen er åpen. Foto: Bjørn Røst Kjørmo
Publisert Oppdatert

Onsdag 4. desember mistet nok en trekkvogn trallen. Denne gangen skjedde det i en rundkjøring på Alnabru.

Trallen ble løftet opp igjen, og samme trekkvogn ble koblet til.

Deretter ble kjøretøyet sendt til undersøkelse.

Nå ber Arne Vonakis i Statens vegvesen om at denne praksisen IKKE fortsetter.

Dersom det skal være håp om å finne årsaken til at låsen i svingskiven åpnet seg, er det svært viktig at delene ikke presses tilbake i låst posisjon ved bruk av rå kraft.

Denne svingskiven er kun kjørt ca 15.000 km, men har tydelige skader på låsemekanismen. Det er likevel vanskelig å vite om skaden oppsto da trallen ble koblet til igjen etter at den hadde falt av.
Denne svingskiven er kun kjørt ca 15.000 km, men har tydelige skader på låsemekanismen. Det er likevel vanskelig å vite om skaden oppsto da trallen ble koblet til igjen etter at den hadde falt av. Foto: Statens vegvesen

Dagen etter uhellet

Tungt.no besøkte Risløkka kontrollstasjon dagen etter at dette uhellet hadde skjedd.

Trekkvognen var bare kjørt ca 15.000 kilometer, og trallen var under 2 måneder gammel.

Likevel viste undersøkelsene som var gjort, at det var skader på både låsemekanisme og kingpin.

Budskapet fra Statens vegvesen er klart:

- Svingskiven må undersøkes uten at en kingpin er presset inn i låsemekanismen igjen. Kun på den måten kan man være sikre på hva slags skade/mangel det eventuelt var på ulykkestidspunktet. Er bil og tralle koblet sammen igjen, er det umulig å vite om ytterligere skader har oppstått i koblingsprosessen, sier Vonakis.

I tilfellet det her er snakk, var trallen også beregnet for å kunne fraktes med tog.

Jernbaneskader?

Ved av- og pålasting mellom trekkvogn og jernbanevogn kan det oppstå skader på både svingskiver og kingpin.

Særlig er risikoen stor dersom truck eller kran begynner løft for tidlig, eller ikke holder trallen helt i ro når trekkvogn rygger under. Det kan da oppstå skader som ikke er mulig for sjåføren å identifisere.

Her ser man at svingskiven har blitt utsatt for trykk ovenfra og ned. Slike skader kan oppstå ved kobling på terminaler der trallen holdes av en truck, eller ved at man rygger for langt bak før man hever bilen på lufta.
Her ser man at svingskiven har blitt utsatt for trykk ovenfra og ned. Slike skader kan oppstå ved kobling på terminaler der trallen holdes av en truck, eller ved at man rygger for langt bak før man hever bilen på lufta. Foto: Statens vegvesen

Derfor er det svært viktig at bilbergere, sjåfører og ledere i transportselskap bidrar til å belyse hva som kan være bakenforliggende årsaker til at traller løsner.

Man bør tilstrebe å få en annen trekkvogn til å overta når en tralle har falt av.

Kingpin må også undersøkes for synlige skader før den kobles.

Hakk i kingpin kan føre til stor slitasje på svingskivens låsemekanisme, noe som på sikt kan føre til at låsen svikter.

I denne saken ble svingskiven byttet ut før bilen ble satt i drift igjen. Førerkortet ble heller ikke beslaglagt.

Dessverre har redaksjonen hørt mange historier om firma som ikke tar uhell som dette på alvor, og lar bilen fortsette med samme svingskive.

Opplever du at trallen faller av, og er sikker på at du har gjort alt riktig ved kobling, ønsker vi å fortelle DIN historie. Kan du tenke deg å stå fram med navn og bilde, ta kontakt på [email protected]