Vlantana Norge-etterforskningen ruller videre

Det norske selskapet kan ha snytt ansatte for mellom 25 og 100 millioner kroner.

Arkivbilde fra da TransportMagasinet tok skrittet inn bak "fiendens linjer" og dro på tur over fjellet med Marius og Vlantana. Se link under.
Arkivbilde fra da TransportMagasinet tok skrittet inn bak "fiendens linjer" og dro på tur over fjellet med Marius og Vlantana. Se link under. Foto: Frode Tellevik, arkiv
Sist oppdatert

TRANSPORTKRIM: Det er Romerikes Blad via Glåmdalen som nylig meldte politiets anslag om at Vlantana Norge AS kan ha snytt sine ansatte for opptil 100 millioner kroner.

Politiadvokat Christian Eckhoff i Øst politidistrikt sier til avisen:

– Selskapet erkjenner selv at de har hatt en lønnspolitikk som ikke samsvarer med loven. Siktelsen kan bli utvidet til å gjelde enkeltpersoner, om etterforskningen kommer fram til at de har et direkte straffansvar og vi mener å kunne bevise det, sier politiadvokaten.

Loven det henvises til er Lov om allmenngjøring av tariffavtaler m.v. (allmenngjøringsloven), som opprinnelig trådte i kraft i 1994, men for bransjen godstransport på vei først i mai 2015.

Det er for perioden mai 2015 til september 2019 at tallet mellom 25 og 100 millioner kroner anslås. Hvilke følgeskader og omfang dette har fått for norske skattemyndigheter og konkurrerende virksomheter sies det intet om i artikkelen.

Siden konkursen i forrige uke, klikk her, er det ifølge bostyrer advokat Erling Opdal i advokatfirmaet Ræder kommet krav på 79 millioner kroner mot selskapet.

Tungt.no har skrevet en rekke saker om Vlantana Norge AS. De øverste lenkene gir innsyn i kunnskap fra før den store skandalen kom på agendaen: