Vlantana-kommentar: Hvorfor så «raskt»?

I går sprakk nyheten om at Vlantana Norge AS er under etterforskning av politiet.

Illustrasjonsbilde fra en tidligere Vlantana-sak på Tungt.
Illustrasjonsbilde fra en tidligere Vlantana-sak på Tungt. Foto: Leser
Publisert Oppdatert

KOMMENTAR: Selskapets lokaler er nettopp ransaket, en konto med 10 millioner kroner er beslaglagt, og 7 vogntog står gjerdet inn av politiet på en tomt i Råde i Østfold.

Til NRK sier politiadvokat Christian Eckhoff til NRK. – Vi mistenker at selskapet har betalt de ansatte mindre lønn enn tariffavtalene man er pliktig å følge.

Politiet etterforsker også om det er brukt falske dokumenter.

– Man har blant annet sendt inn betydelig mengder informasjon til Arbeidstilsynet, men det har ikke vært i tråd med informasjonen som har kommet til Statens vegvesen. Begge deler kan ikke være sant, sier Eckhoff til NRK.

Som også benytter anledningen til å skryte av arbeidet Statens vegvesen og Arbeidstilsynet har gjort i saken.

For oss som har fulgt Vlantana og saken de siste årene er dette så umusikalsk og tafatt det er mulig å få blitt.

Vi bor riktignok i en rettsstat hvor enhver er uskyldig inntil det motsatt er bevist og avklart av domstol, og vi skal være svært glade for at våre myndigheter gjør en grundig jobb når de tar fatt.

Men det største ubesvarte spørsmålet etter avsløringene de siste månedene har vært: «Helledussen, her har de åpenbart svindlet egne ansatte og staten for kanskje tresifrede millionbeløp – og så får de bare fortsette som ingenting har skjedd???».

Inntil nylig hevdet Vlantana Norge hardnakket at de nå hadde ting på stell og ville fortsette driften. Og ved tilbakekalling av løyvene varslet Vlantana at de vil ta saken til EFTA-domstolen.

Selv etter at de i åpent forlik med tidligere ansatte har fått dokumentert utstrakt juks med lønninger, arbeidstider, kjøre/hviletider og dokumenter.

Nå er altså politiet i gang med etterforsking for å sikre verdier til erstatning etter en eventuell straffesak.

Det er to og et halvt år siden tilsynsetatene første gang ble varslet med tyngde om at slike forhold sannsynligvis var gjeldende.

Løyver er riktignok inndradd, men fortsatt er ingen dom avsagt.

Vi skal også ha i mente at Vlantana Norge AS er et norsk selskap. Det er ikke skjult på vanskelige utenlandske adresser eller unndratt armene til Statens innkrevingssentral. Det ble registrert i 2012. Det har vært gaselle-selskap i DN i flere år.

For transportsektoren i Norge kan Vlantana-saken bli det ubestridelige beviset på at dersom man bare girer opp sin kriminelle virksomhet stor nok, da kan man ta seg til rette og kjøre på i flere år.