Noen små, men viktige detaljer i Vlantana-komplekset

SKRÅBLIKK: PostNord har IKKE sagt opp kontrakten med Vlantana Norge. Løyvene er IKKE tilbakekalt. At Girteka har hatt staselig besøk er derimot helt sant. Renner alt ut i sanden?

Blir denne bommen snart låst for godt, eller fortsetter alt som før?
Blir denne bommen snart låst for godt, eller fortsetter alt som før? Foto: Bjørn Røst Kjørmo
Publisert

Litauiske transportører har virkelig gjort seg bemerket i det siste. For Vlantana har det bokstavlig talt gått feil vei, både på motorveien og i media.

Girteka har derimot hatt storfint besøk i Litauen. Norske kontrollmyndigheter, fagforeninger og ikke minst NLF har alle fått skryt av Girteka for å bidra til at de blir bedre.

Transport og Logistikkforbundet hadde med seg Arne Nævra da de overvåket Girteka tidligere i år.
Transport og Logistikkforbundet hadde med seg Arne Nævra da de overvåket Girteka tidligere i år. Foto: Bjørn Røst Kjørmo / Faksimile godsbil.no

Tidligere i år dokumenterte Transport og Logistikkforbundet (TLF) det de påstår er organisert juks med trallebytter hos Girteka. Dette har så langt ikke fått oppmerksomhet, til tross for at stortingsrepresentant Arne Nævra også var med da avsløringene ble gjort.

TLF var ikke en del av delegasjonen som dro til Litauen.

Kjører som før

NLF har på sine nettsider meldt at PostNord avvikler samarbeidet med Vlantana Norge.

Gjør de egentlig det?

Ole A Hagen som er kommunikasjons- og markedsdirektør i PostNord, sier tvert imot følgende på e-post til Tungt.no:

- Følgende sitater til NLF gjelder fortsatt; - Det foreligger ingen formell oppsigelse.

PostNord har ikke formelt avsluttet kontrakten, og Vlantana har fortsatt løyver i minst tre uker.
PostNord har ikke formelt avsluttet kontrakten, og Vlantana har fortsatt løyver i minst tre uker. Foto: Bjørn Røst Kjørmo / Faksimiler lastebil.no

Fredag den 13.

"Nå ryker alle løyvene til Vlantana Norge" skriver NLF på lastebil.no idag. Det er mulig at de gjør, men ikke før om tidligst tre uker - nærmere bestemt fredag den 13. desember.

Man skulle tro datoen var satt med hensikt for å bygge opp under gammel overtro. Hvem alt går galt for denne dagen gjenstår å se.

Jon Molnes, leder av Krimseksjonen i Statens vegvesen, bekrefter til NRK at Vlantana har tre uker på seg til å svare myndighetene.
Jon Molnes, leder av Krimseksjonen i Statens vegvesen, bekrefter til NRK at Vlantana har tre uker på seg til å svare myndighetene. Foto: Bjørn Røst Kjørmo / skjermdump NRK.no

Vlantana Norge har altså tre ukers frist til å overbevise norske tilsynsmyndigheter om at de har en tilstrekkelig administrasjon til å drifte selskapet etablert i Norge.

Hva skal til for å overbevise om dette?

Elsker Norge

Ifølge Kristian Kaas Mortensen "Director of strategic Partnership" i Girteka Logistics, var det ifølge hans egen LinkedIn status, en drøm som ble virkelighet da en høytstående norsk delegasjon besøkte Girteka sitt hovedkontor i Litauen før helgen.

Girteka rettet en spesiell takk til NLF, og Vlantana sjefen gratulerte.
Girteka rettet en spesiell takk til NLF, og Vlantana sjefen gratulerte. Foto: Bjørn Røst Kjørmo / Skjermdump LinkedIn

Det er ingen tvil om at han er god på bygging av strategiske partnerskap. Det syns daglig leder i Vlantana Norge AS også. Han kommenterte Mortensen sin status med følgende melding:

- Grattis Kristian, du klarte det igjen!

Spørsmålet vi nå stiller oss er:

Hva klarte Kristian? Igjen?

Det kan bli for mye...

Det skal bli spennende å følge med på om TLF sin dokumentasjon av påståtte ulovlige trallebytter hos Girteka nå blir fulgt opp.

Dersom TLF sine påstander stemmer, er det snakk om betydelige beløp som unndras den norske stat på grunn av uberettiget momsrefusjon.

I kjølvannet av hva som har blitt avdekket ved nærmere undersøkelser hos Vlantana Norge, bør vel alle slike tips følges opp?

Det kan bli mye som skal kontrolleres og skrives om fremover. Til tider kan man nesten forstå den litauiske sjåføren som til slutt spydde over rattet i helgen...