Jan Erik har solgt over 100 Volvo FH 750

Trolig er han også den eneste i verden som har solgt ti stykker i samme salg.

750-selger fra Sandane, Jan Erik Roset
750-selger fra Sandane, Jan Erik Roset Foto: Frode Tellevik
Sist oppdatert

Vestlandet har kanskje landets største konsentrasjon av betongbiler uten hengerfeste, men med 750-motor under gulvet. Den fine miksen av entusiasme og topografi man finner i denne landsdelen, er perfekt for en som vil selge store motorer.

- Jeg har kjørt såpass mye selv at jeg vet hva dette handler om. Det er trasig å sitte i en 450 når det farer en 500 forbi deg. Enkel psykologi, mener Volvoselger, Jan Erik Roset i Trucknor Sogn og Fjordane AS.

Salget frem mot de hundre første har nok fått god drahjelp av en omfattende anleggsvirksomhet og veiutbygging i regionen de siste årene. Entreprenøren K. A. Aurstad sto i sin tid for bestilling av hele 40 16-litere, hvorav 15 stykk FH 750.

Da TransportMagasinet besøkte Sandane før jul i fjor, sto tilsammen 2250 hestekrefter klare til utlevering.
Da TransportMagasinet besøkte Sandane før jul i fjor, sto tilsammen 2250 hestekrefter klare til utlevering. Foto: Frode Tellevik

Ved ett tilfelle leverte Roset ti i slengen. - Sånt er trivelig, smiler vestlendingen.

Roset mener også at dagens yrkessjåfører er viktigere enn noen gang tidligere.

- Ja, sjåførene har større påvirkning i dag enn noen gang før. For 20 år siden var tilgangen på sjåfører større. Interessen blant ungdommen var helt annerledes. De jobbet på terminaler i helger og om sommeren og ble en del av miljøet. Slik er det ikke lenger.

- De dyktige sjåførene har derfor mye mer makt i dag. En bileier må ta sterke hensyn hvis man vil beholde gode folk. Det kan nok være frustrerende for enkelte av de mindre bileierne i en bestillingsprosess. De fleste ser at hvis de strekker seg litt, så beholder de kanskje en god sjåfør som tar vare på utstyret de neste fem årene. Det motsatte kan koste dyrt, det også. Det blir en balansegang. Man bør lytte til dyktige sjåfører, konkluderer selgeren.

Hele denne artikkelen er nå ute for salg i TransportMagasinets utgave 1.2020.

Her forteller Roset om sin favorittlastebil gjennom tidene, hvordan han ser på fremtiden og ikke minst, så tar vi et tilbakeblikk på den svært ekstreme turen han og TransportMagasinet la ut på i 2008.

Klikk her hvis du ønsker å abonnere på TransportMagasinet!