23948sdkhjf

Volvo med 31 elektriske til Bodø

Vi snakker busser, riktignok, og med levering først i 2021. Men for dem som vurderer elektriske lastebiler, er det også viktig at de lokale verkstedene har førstehåndskunnskap.

ELEKTRISKE TUNGBILER:

Det er lite i vår bransje som skaper så mye forargelse og begeistring som innføring av elektriske tunge nyttekjøretøy.

Thunbergerne blant oss blir elleville.

Dieseldyrene alt fra sarkastiske til ondskapsfulle.

Som da vi tidligere denne uken meldte om Tom Wilhelmsens nye elektriske tippbiler som er kommet til landet. Kommentarfeltet under facebook-postingen på gruppen yrkessjaforen.no er en studie i polarisering. For de som er interessert i slikt, da.

Den mest konkrete observasjonen er likevel at andelen helt eller delvis positive kommentarer til elektriske nyttekjøretøy stadig øker i slike saker - og spesielt de sakene hvor bilene har en reell effekt, og ikke bare er til grønnvasking av transportbedriftens omdømme.

Det skyldes kanskje økt kunnskap om klima, Norges rolle og de politiske verktøyene og prinsippene bak Paris-avtalen?

For lastebileiere handler det likevel mest om å klare å posisjonerer seg for de oppdragene og kravene som kommer fremover, både de store private, de mange offentlige - og dessuten kostnader.

Og da er det ikke så dumt at bussektoren går foran?

Dagens elektriske pressemelding kommer fra Volvo Buss og ringreven Svenn Åge Løkken:

Han opplyser at det fra Bodø er det nå bestilt 31 elektriske Volvo-busser med ladeinfrastruktur og service. Når bussene blir operative i juli 2021, vil de være de nordligste elektriske bussene i verden, og de første som kommer i drift nord for Polarsirkelen.

- Dette er det største bærekraftige prosjektet for veitransport i Nord-Norge, og det er av stor betydning både for regionen og for oss, sier Anders Mjaaland, administrerende direktør i Saltens Group, eier av Nordlandsbuss som håndterer driften av de elektriske bussene.

Bestillingen markerer et viktig skritt for å nå Norges ambisiøse klimamål, som blant annet fastslår at alle bybusser i landet skal kunne kjøre utslippsfrie innen 2025.

- Men hver by er unik, og for å skape en optimal løsning, er det viktig at alt er nøyaktig designet for å dekke lokale forhold og behov. Topografi, rutefrekvens og nærhet til forhandler og verksted er viktige hensyn i tilbudet vårt, forklarer Svenn Åge Løkken, som altså er salgsdirektør i Volvo Buses i Norge.

Av de 31 elektriske bussene i bestillingen, er 17 stykker av 12 meters Volvo 7900 Electric-modellen, og de resterende 14 er Volvo 7900 Electric leddbusser med høy kapasitet. Disse kan ta opptil 120 passasjerer. Ladeinfrastrukturen vil bli levert av ABB.

Andre norske byer som i likhet med Bodø har valgt elektriske løsninger fra Volvo Buss er Drammen og Ålesund. Til sammen har Volvo i Norge nå mottatt bestillinger på 63 elektrifiserte busser i 2020.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.082