Volvo: Opptil 44 tonn og 300 km i 2022

Volvo Trucks kjører nå tester av elektriske FH, FM og FMX til regionaltransport og anleggskjøring i Europa. VNR kommer for salg i desember - i USA.

Betong! Bokstavelig talt tungt test for denne elektriske FMen. Neste år åpner Volvo salget av både FH, FM og FMX med elmotor, mens produksjonen er varslet i 2020.
Betong! Bokstavelig talt tungt test for denne elektriske FMen. Neste år åpner Volvo salget av både FH, FM og FMX med elmotor, mens produksjonen er varslet i 2020. Foto: Volvo
Sist oppdatert

LASTEBILTEKNOLOGI: Utviklingsarbeidet med å elektrifisere godtransport på vei går stadig fremover. Volvo ligger bra an i dette racet, på begge sider av dammen.

Her hjemme er elektriske FL og FE er allerede tilgjengelig (for dem som kan regne hjem den fortsatt høye anskaffelsesprisen) - Tom Wilhelmsen er et godt eksempel.

Og amerikanerne har en snutebil på gang i 2021:

I Nord-Amerika skal salget av Volvo VNR Electric starte 3. desember 2020. VNRen er beregnet på regionaltransport.

Den elektriske snutebilen på test hos store og privateide NFI, som beskriver seg som "NFI is a leading international third party logistics provider"
Den elektriske snutebilen på test hos store og privateide NFI, som beskriver seg som "NFI is a leading international third party logistics provider" Foto: Volvo

Sånn sett ligger vi litt bak her hjemme.

Volvo kunne nylig melde at salget av overnevnte elektriske FH, FM og FMX starter i 2021. Det er da først i 2022 at produksjonen kommer i gang.

Vogntogvekt på opptil 44 tonn og rekkevidde på opptil 300 km er selvsagt avhengig av maksimal batterikonfigurasjon. For norske forhold er det antagelig fort gjort å regne dette om til 50 tonn og ca 250 km.

Å sette fart på dette gradvise teknologiskiftet er noe stort sett alle ønsker seg, men det er som vanlig med slike endringer langt på vei et spørsmål om høna eller egget kommer først.

Roger Alm
Roger Alm Foto: Volvo

Volvos toppsjef Roger Alm er både pragmatisk og proaktiv i så måte.

– Tempoet i overgangen varierer betydelig blant forskjellige transportører og markeder. Det er avhengig av variabler som økonomiske insentiver, tilgang til ladeinfrastruktur og type transport, forklarer han.

- Av denne grunn vil de fleste transportselskaper gå over til elektrisk drift trinnvis. Chassiset vårt er designet for å være uavhengig av drivlinjen som brukes. Kundene våre kan dermed velge å kjøpe flere Volvo-lastebiler av samme modell, der den eneste forskjellen er at noen er elektriske og andre kjører på gass eller diesel.

Og elektriske til lang- og tungttransport?

Volvo anslår at dette kommer i "dette tiåret", og har blant annet mål om å begynne å selge elektriske lastebiler drevet av hydrogenbrenselceller i andre halvdel av dette tiåret.

Selvsagt har også de andre lastebilprodusentene elektrisitet på gang. De har litt forskjellige strategier, og befinner seg i litt forskjellige faser, men være trygg på at de følger hverandre temmelig tett. Her finner du lenker til tidligere saker: