23948sdkhjf

Slik ser "lastebilen" Volvo Vera ut

Vera, avduket under IAA i fjor høst, er i ferd med å få oppdrag.

Elektrisk, tilkoblet og autonom. Drømmeord for noen, skrekk for andre.

Da Vera ble lansert på IAA, var det heller ikke med all verdens pomp og prakt. Men vi har vel alle vært nysgjerrige på når hun kommer - og hva hun skal gjøre?

I dag sendte Volvo ut en melding som svarer på akkurat det:

"Vera vil inngå i en integrert løsning for å transportere containere fra et logistikksenter til en havneterminal i Gøteborg. Oppdraget er et resultat av et nytt samarbeid mellom Volvo Trucks og ferge- og logistikkselskapet DFDS".

- Vera er egnet for korte avstander, og frakter store mengder varer med høy presisjon, sier Mikael Karlsson, viseadministrerende direktør for autonome løsninger hos Volvo Trucks.

Litt mer fakta fra Volvo:

* Oppdraget er å flytte containere fra DFDS-logistikksenteret i Gøteborg til en havneterminal tilpasset nødvendig kapasitet.

* Den autonome transportløsningen overvåkes av en operatør i et kontrolltårn, som også er ansvarlig for transporten.

* Løsningen er egnet for gjentakende oppdrag med en maksimal hastighet på 40 km/t.

* Infrastrukturtilpasninger inngår i implementeringen av det totale transportsystemet, inkludert automatiserte porter ved terminalene.

* Volvo Trucks og DFDS er hovedpartnere, men flere aktører er involvert i implementeringen av Veras første oppdrag.

* DFDS tilbyr ferge- og transporttjenester i Europa og Tyrkia, og genererer en årlig omsetning på rundt 17 milliarder DKK. De 8 000 ansatte er lokalisert på skip og kontorer i 20 land. DFDS har hovedkvarter i København, og er notert på NASDAQ Copenhagen.

* Initiativet gjennomføres med støtte fra det det svenske innovasjonsbyrået, Vinnova, den svenske Trafikverket og de svenske energimyndighetene gjennom det strategiske kjøretøyforsknings- og innovasjonsprogrammet FFI.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078