Morro med nye Volvoer

Endelig lansering og kjøring i Norge. Karavanen med demokjøring starter straks.

Teknisk guru Øystein Wahl gliser litt i skjegget foran de fire første skjønnhetene som er ute på prøve.
Teknisk guru Øystein Wahl gliser litt i skjegget foran de fire første skjønnhetene som er ute på prøve. Foto: Haakon Førde
Sist oppdatert

Volvo ble sørgelig avspist av korona da tidenes største Volvo-lansering skulle foregå i Gøteborg her i vinter.

Det er altså ny FM, FMX, FH og FH16 på ett brett.

Flinke som de er, gjennomførte Volvo likevel lanseringen, men på digitalt vis over video, uten eksterne journalister eller kunder. Selv satt jeg pal bak PCen og så lanseringen den gang - og laget en sak i TransportMagasinet. Ikke like high-flying som vanlig...

Men denne uken har norske presse - i koronaoppdelte puljer - omsider fått anledning til å kikke nærmere på godsakene.

Pressekonferanse - og Lasse B. Sætre gir oss konklusjonen.
Pressekonferanse - og Lasse B. Sætre gir oss konklusjonen. Foto: Haakon Førde

Selv rakk jeg i første gang en tur med både en nyyyydelig liten 330-hesters FM distribusjonsbil og en tøff FH16XXL semi. Som fikk gliset til å gå to ganger rundt.

Alternativ jobb som sjåfør ser fortsatt ikke ueffent ut (om noen ville ansatt meg da, en helt annen sak).

Karavane på gang

Og før du blir misunnelig - dette Volvo-kjøret fortsetter i nær fremtid med Volvos egne folk, og deretter til hele Norges Volvo-befolkning.

Søtsak. 16-tonns FM 330.
Søtsak. 16-tonns FM 330. Foto: Haakon Førde

Roadshowet begynner i Volmax-distriktet før det flytter seg nord til Nordic-distriktet i god tid før vinteren slår inn, drar sørover til Wist-land, tar seg god tid hos Trucknor-folket - før vi tilslutt ser enda mer til bilene her rundt hovedstanden.

Først i slutten av november ebber karavanefaktene ut.

Og salget? Det starter i uke 37, med planlagt produksjon i februar, som betyr at vi nærmere oss andre kvartal 2021 før bilene i særlig grad pryder norske veier, anlegg og terminaler.

Tøffing. FH16 750 XXL trekker.
Tøffing. FH16 750 XXL trekker. Foto: Haakon Førde

Førsteinntrykket

Dagens lille prøvekjøring kommer jeg tilbake til mer detaljer rundt i neste uke. For selv om turen var kort med de to bilene, var informasjonsoppsamlingen stor.

Avhengig av ståsted og behov kan man godt diskutere om dette er fantastiske nye biler eller om det bare er pyntet på de gamle.

FM og FMX er udiskutabelt kraftig forbedret, mens FH og FH16 ligger mer i finesseland. Begge leire har altså litt rett - men jeg tenker at de fleste har alt for lett for å undervurdere summen av de mange små forbedringer. Som for eksempel at du nå kan få opp til 6 kameraer montert rundt på bilen avhengig av påbygg og behov. Litt kult å ha kontroll på kardangen feks...

Flere bilder samtidig
Flere bilder samtidig Foto: Haakon Førde
Eller stort bilde av sære roterende deler...
Eller stort bilde av sære roterende deler... Foto: Haakon Førde

Bilene er lekrere, sikrere, smidigere, mer komfortable og ikke minst mer økonomiske. Førsteinntrykket var en stor tommel opp.