Møtte Konterud en vakker vårdag i Våler

En dag i mars 2019 kjører jeg innom Moelven Våler i Hedmark, Norges største sagbruk. Jeg hadde bestemt meg for å bilde-intervjue den første og beste tømmerbilsjåføren jeg møter på.

Tidligere ordfører Kjell Magne Konterud fyller 75 år i år og kjører tømmer på fulltid.
Tidligere ordfører Kjell Magne Konterud fyller 75 år i år og kjører tømmer på fulltid. Foto: Charlotte Dalen
Publisert Oppdatert

Og den første og beste, det skulle vise seg å være tidligere ordfører Kjell Magne Konterud – som fyller 75 år i år og kjører tømmer på fulltid.

Det er en hyggelig mann som hopper ut av bilen, og den sprekeste jeg har sett på lenge.

Hans sønn Odd Harald Konterud er i dag daglig leder i Konterud Transport AS, og er tredje generasjon i familien som kjører og driver firmaet. Faste lesere av TransportMagasinet vil antagelig huske en fin reportasje med Odd Harald i 2014.

Men det var altså Odd Haralds farfar, Harald Konterud, som startet firmaet i 1934. De begynte imidlertid med tømmerbiler først i 1969, og i dag har Konterud Transport AS syv tømmerbiler og fem flisbiler.

– Kjøring før i tida kontra nå?

– Lasting og lossing har forandra seg veldig. Nå kan du høre radio og ha det varmt. Før hadde vi jo bare et sete og sitte på da vi lasta og lossa. Har vært en rivende utvikling i forhold til selve transporten også, før hadde du kanskje med 15 m³, og nå er det 40–45 m³ i lassa.

Moelven Våler AS omsetter for nær en halv milliard kroner i året. Markedsfokuset for furuproduksjon er plank til impregnert kledning, terrassebord, konstruksjonsvirke og limtre til Norge og Japan. Granproduktene går hovedsakelig til limtre, kledning og konstruksjonsvirke.
Moelven Våler AS omsetter for nær en halv milliard kroner i året. Markedsfokuset for furuproduksjon er plank til impregnert kledning, terrassebord, konstruksjonsvirke og limtre til Norge og Japan. Granproduktene går hovedsakelig til limtre, kledning og konstruksjonsvirke. Foto: Charlotte Dalen

Bilene har også utvikla seg enormt. I 1970 kjøpte jeg en Scania 110, og videre på 70-tallet kom Scania 140, og da trodde jeg det ikke kunne komme noe sterkere. Men der tok jeg feil.

Har vært veldig positiv i forhold til utviklingen. Det er snakk om å bli noe prøveprosjekt på 74 tonn også, i Nord-Sverige har de jo prøvd ut 90 tonn.

– Hva liker du med kjøringa?

– Det er trivelig og kollegialt, og en form for frihet, vi jobber jo timene våre likevel om vi har det fritt.

– Hva liker du mindre?

– Nå spurte du vanskelig, jeg har egentlig ikke noe negativt å si. Men det ligger jo i genene, enten så liker man det ellers liker man det ikke.

Det nye måle-­ og sorteringsanlegg til 58 millioner kroner har såkalt røntgenmåling og kan sortere tømmeret i 60 lommer. Og det kan ta imot over en halv million kubikkmeter.
Det nye måle-­ og sorteringsanlegg til 58 millioner kroner har såkalt røntgenmåling og kan sortere tømmeret i 60 lommer. Og det kan ta imot over en halv million kubikkmeter. Foto: Charlotte Dalen

– Hvordan har det vært å veksle mellom ordfører og tømmerkjører?

– Det er to vidt forskjellige måter å jobbe på, men man må være sosial, må kommunisere godt med folket, så der er jo noe litt likt. Var nok mange som var betenkte da en tømmerkjører ble ordfører i 2003, men det gikk veldig bra, vi gikk med overskudd hvert år, i 12 år.

– Har du noen ord til dagens og kommende sjåfører?

– Det er jo det grønne skiftet nå. Og er skog er en viktig del i fremtiden, så det vil bli behov for rekruttering. Det trengs unge flinke sjåfører. Det er ei viktig næring vi driver, og man må ha yrkesstolthet, ha fokus på å frakte tømmeret trygt frem. Så bilistenes og din sikkerhet er ivaretatt.

Bildetekst
Bildetekst Foto: Charlotte Dalen

Nyhet på sagbruket

Etter praten med Kjell Magne fikk jeg fikk en kjapp omvisning av det nyeste sorteringsanlegget. Det åpnet i desember i fjor, og jeg hadde selv kjøring av noen lass betong dit i fjor under byggingen.

Anlegget er ikke bare Norges største sagbruk, men også det første med røntgeninnmåling. Det gjør at man får en innsikt i hva tømmeret passer best til. Som gjør at man kan utnytte hver eneste stokk best mulig. I røntgenskanningen får man informasjon om andel kjerneved, kvistenes størrelse, plassering og stokkens tetthet.

«Budsjettet» er på 2000 kubikkmeter innmålt per dag. Det utgjør ca. 45 biler.

Litt artig er det også at Våler Skurlag, som nå heter Moelven Våler AS, ble startet i 1919. Det betyr at det i år er 100- årsjubileum. I dag er det 66 ansatte og 10 innleide i Moelven Våler AS.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Transportmagasinet nr 04 2019

Foto: Charlotte Dalen