Kontrollingeniør Andrea Maldonado-Vilaplana er tilfreds med framdriften på Saggrenda bru. (Foto: Kjell Wold/Statens vegvesen)
Kontrollingeniør Andrea Maldonado-Vilaplana er tilfreds med framdriften på Saggrenda bru. (Foto: Kjell Wold/Statens vegvesen)

Buen vokser på bruen

Reisverket på kjempebuen til Saggrenda bru vokser dag for dag. Veiarbeidet og Kobberbergselva fosser fram side om side.

Publisert

Deler av den historiske gruvegrenda seks-sju kilometer sørvest for Kongsberg gjennomgår nå sin største forandring på flere hundre år. Landskapet åpnes opp og gir plass til ny E134.

Støpt fundament

Midt i transformasjonen kommer mer og mer av Saggrendas nye landemerke fra vest til syne: over 300 meter lange og 24 meter høye Saggrenda bru.

– På Saggrenda bru har det blitt støpt fundament for landkar på begge sider av elva, og en rekke av de 10 aksene er godt i gang. Det samme gjelder arbeidene med buene, forteller kontrollingeniør Andrea Maldonado-Vilaplana.

Monterer reis

Entreprenøren har også begynt å montere reis for brudekke, og det er planlagt å begynne med støpeetappe første eller andre uke i juni. Reis, forskaling og armering på buen pågår.

Arbeidene med Saggrenda bru fører også til noe trafikkomlegging på dagens E134 de nærmeste ukene. Så langt ser tidsplanen for strekningen Trollerudmoen-Saggrenda til å holde bra med planlagt åpning høsten 2019.

Det samme gjelder byggingen av den største konstruksjonen på veianlegget E134 Damåsen-Saggrenda, nemlig Saggrenda bru. Den vil utvilsomt bli et nytt landemerke og blikkfang når den står ferdig til åpningen av veien om mindre enn to og et halvt år.