Buen vokser på bruen

Reisverket på kjempebuen til Saggrenda bru vokser dag for dag. Veiarbeidet og Kobberbergselva fosser fram side om side.

Kontrollingeniør Andrea Maldonado-Vilaplana er tilfreds med framdriften på Saggrenda bru. (Foto: Kjell Wold/Statens vegvesen)

Kontrollingeniør Andrea Maldonado-Vilaplana er tilfreds med framdriften på Saggrenda bru. (Foto: Kjell Wold/Statens vegvesen)

Publisert

Deler av den historiske gruvegrenda seks-sju kilometer sørvest for Kongsberg gjennomgår nå sin største forandring på flere hundre år. Landskapet åpnes opp og gir plass til ny E134.

Støpt fundament

Midt i transformasjonen kommer mer og mer av Saggrendas nye landemerke fra vest til syne: over 300 meter lange og 24 meter høye Saggrenda bru.

– På Saggrenda bru har det blitt støpt fundament for landkar på begge sider av elva, og en rekke av de 10 aksene er godt i gang. Det samme gjelder arbeidene med buene, forteller kontrollingeniør Andrea Maldonado-Vilaplana.

Monterer reis

Entreprenøren har også begynt å montere reis for brudekke, og det er planlagt å begynne med støpeetappe første eller andre uke i juni. Reis, forskaling og armering på buen pågår.

Arbeidene med Saggrenda bru fører også til noe trafikkomlegging på dagens E134 de nærmeste ukene. Så langt ser tidsplanen for strekningen Trollerudmoen-Saggrenda til å holde bra med planlagt åpning høsten 2019.

Det samme gjelder byggingen av den største konstruksjonen på veianlegget E134 Damåsen-Saggrenda, nemlig Saggrenda bru. Den vil utvilsomt bli et nytt landemerke og blikkfang når den står ferdig til åpningen av veien om mindre enn to og et halvt år.