Kommer mars 2019:

Ford Ranger Raptor

Pickupen for deg som alltid har dårlig tid på anlegget

6 forskjellige kjøremoduser; her er det nok Baja-mode som er koblet inn.
6 forskjellige kjøremoduser; her er det nok Baja-mode som er koblet inn. Foto: Ford
Publisert Oppdatert

Det kommer en Ford Ranger Raptor-utgave til Norge i mars 2019 har Anleggsmagasinet fått vite.

Ranger Rapotr har høyytelsesdemperne med 46,6 mm stempler er montert på opphengsarmer i aluminium med utstående støtdempertårn foran.
Ranger Rapotr har høyytelsesdemperne med 46,6 mm stempler er montert på opphengsarmer i aluminium med utstående støtdempertårn foran. Foto: Ford

- Dette er en fullblods Performance-modell som leverer ekstrem ytelse samtidig som den hjelper deg med å få jobben gjort, selv med de råeste utfordringer, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Og dette er ikke bare stafasje, her er det forsterket understell, fjæring, nye motorer og gearkasser.

Priser og mulighet for bestilling skal være klart i oktober ifølge Ford.

Setene er designet for kjøring i høy fart i tøft terreng.
Setene er designet for kjøring i høy fart i tøft terreng. Foto: Ford

Råtass-pickupen ble lansert på Europas største spillmesse, Gamescom i Köln, Tyskland.

Bakgrunnen er at Ranger Raptor debuterer i det nye bildataspillet Forza Horizon 4 som kommer senere i år.

2-liter biturbo

Modellen ble allerede vist i Thailand i februar i år, designet av Ford Perforance team og likhetstrekkene med F-150 Raptor er tydelige. I bilen som har blit vist for Asia-markedet sitter det en 2-liter Bi-turbo dieselmotor på 213 hestekrefter og 500 Newtonmeter og en 10-trinns automat som allerede sitter i F-150 Raptor.

Baja-mode

Nye Ranger Raptors «Terrain Management System» gjør at føreren kan velge mellom 6 kjøremoduser som automatisk optimaliserer pickupen for forskjellige kjøreutfordringer: Normal, sport, gress/grus/snø, gjørme/sand eller stein. Også Baja-mode, som er oppkalt etter det berømte Baja Desert Rally.

Raptor-utgaven får spesialunderstell og spesialdekk for herjing i terrenget.
Raptor-utgaven får spesialunderstell og spesialdekk for herjing i terrenget. Foto: Ford

Fra før har både Ford Ranger og den tøffe spesialutgaven Ranger Delta vært svært populære pickuper blant nordmenn. Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken var pickupen den nest mest solgte i Norge i fjor.

Dette skriver Ford om Ranger Raptor:

  • Ved hjelp av FOX støtdempere med «Position Sensitive Damping» får du mer dempekrefter og ekstremt gode offroad-egenskaper samtidig som dempingen er mer moderat ved kjøring på vanlig vei.
  • Høyytelsesdemperne med 46,6 mm stempler er montert på opphengsarmer i aluminium med utstående støtdempertårn foran. Nye Ranger Raptor har også fått et spesialtilpasset bakhjulsoppheng med coilover fjærbein med integrert Watts stabiliseringsstag på bakakselen. Dette gjør at akselen kan flyttes opp og ned med lite sideveis bevegelse.
  • Nedbremsing utføres av 2-stempels frontkalipere med 332*32 mm ventilerte frontskiver og 332*24 mm ventilerte skiver bak.
  • De spesialutviklede Raptor-dekkene BF Goodrich 285/70 R17 måler hele 838 millimeter i diameter. De er designet for å tåle ekstra mye juling og for å komme seg frem i de mest ekstreme miljøer. Her har du supert grep om du kjører på vått underlag, i gjørme, sand eller på snøen.
  • Fords ingeniører har utført omfattende tester med nye Ranger Raptors kraftige 2-liters EcoBlue Bi-turbo motor og 10-trinns automatgirkasse for å forsikre seg om at disse tåler de mest ekstreme påkjenninger.
  • De to turboladerne jobber i serie på lavere turtall for høyrere dreiemoment og best mulig respons. Ved høyere turtall slår den større lavtrykksturboladeren inn for å levere maksimalt med krefter.
  • Fords 10-trinns automatgirkasse er den samme som i Ford F-150 Raptor. Den er lagd av høyfast stål, aluminiumslegeringer og komposittmateriale for optimal holdbarhet og lavest mulig vekt. Girkassen er også designet for å levere bedre akselerasjon og raskere respons samtidig som den er drivstoffeffektiv. Automatgirkassen kan også til enhver tid overstyres med manuelle girvalg.
  • De lett synlige forskjermene i kompositt er designet for å beskytte bilen mot skader ved offroad-kjøring. De tillater også overdimensjonerte dekk og lange vandringer for bilens støtdempere. Stigbrettene, som er utformet spesielt for å forhindre steinsprutskader på karosseriet,har også dreneringspunkter som leder bort sprut fra sand, gjørme eller snø.