23948sdkhjf

Siktedukfabrikken sier det brukes mer gummi enn stål nå - Vei og Anlegg miniserie del 16

FIRE DAGER TIL ENDE: Messen Vei og Anlegg 2024 som pågår på Lillestrøm nå er et powerhouse for anleggsbransjen i Norge. Tungt serverer smakebiter underveis.

Magne har snakket med Thomas Finanger, salgsleder nord med ansvar fra Ålesund og nordover, mens Tommy Elverhøy er salgsleder sør. Og slik deler de Norge i to for å serve hele Norge med sine snaut 30 ansatte. Kontorer og fabrikk i Namsos.

Siktedukfabrikken leverer sikteduker i stål og gummi til knuse- og sikteverk. I tillegg har de stort sett alt av reservedeler. Nå har altså ikke Sikteduksfabrikken tunge nyheter i år, men stiller opp for å møte kundene og vise frem det de mener de er gode på fra før av.

- Målet med messen, er å snakke med kundene. Vi vil ikke risikere at de velger å importere produkter fra utlandet, eller at salget går til noen andre som gjør det. Og dette er en veldig fin plass å treffe mange kunder på, istedenfor å reise rundt.

- Vi produsere alt i Norge og har kort leveringstid. Både det og konkurransedyktige priser, er noe av det vi scorer best på. En ting når alt fungerer, men om det skjer noe, er det enkelt med en norsk leverandør som kan stille opp.

Når det gjelder sikteduker i gummi, eksporterer Siktedukfabrikken til Danmark, Sverige, Finland og Tyskland. Sikteduk i stål derimot, selges kun i Norge.

Sikteduker i gummi blir mer og mer vanlig, istedenfor stål. Årsaken er lenger levetid på siktemateriellet. Sikteduker i stålet blir slitt fortere, nettopp fordi det er hardt og blir nødt til å ta opp hvert enkelt støt i større grad enn gummien som fjærer mer og dermed demper de samme støtene.

- Men selv om stålet egentlig er for hardt, har man mest åpent areal på en sikteduk av stål. På mobile verk der siktearealet er begrenset, får man siktet mer på mindre kvadratmeter med ved å bruke sikteduk av stål. Sikteduker av gummi har tjukkere vegger og større mellomrom mellom maskene. Der det er stor slitasje, er gummi en fordel å bruke.

 Serien fortsetter.

Opphav og kilder: En originalserie på Tungt.no

KLIKK for alle artikler i Vei og anlegg 2024.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079