Virkelig nær kunden

Man kommer veldig nærme kunden når man lar de være med på å utvikle og teste nye modeller

Pre-seriemaskinen fra Kleemann, en Mobicone 11 Pro, ankom Vassbakk & Stol i Haugesund uke 43 og gikk i test der frem til juletider. Da bar det til Drammens-området og Isachsen for kuldetesting.

Pre-seriemaskinen fra Kleemann, en Mobicone 11 Pro, ankom Vassbakk & Stol i Haugesund uke 43 og gikk i test der frem til juletider. Da bar det til Drammens-området og Isachsen for kuldetesting. Foto: Fredrik Saugstad

Publisert Oppdatert

Wirtgen Groups slagord «Close to our Customers» har passet fint for Kleemann-kunde Vassbak & Stol i høst. Entreprenøren har i løpet av de to siste årene kjøpt to Kleemann-knusere, nå har de testet pre-serie maskinen Mobicone Pro 11 frem til juletider.

Produsenten står for maskin, transport og servicepersonell mens entreprenøren selv står for diesel, olje og slitedeler. Den første uka består av innkjøring og innstilling av parametere av tyske produkteksperter. Deretter tar entreprenøren selv over og får bruke den i produksjon, riktignok med hyppig oppfølging av servicefolk fra Wirtgen Norway.

Anleggsleder for Vassbakk & Stols knuseavdeling, Geir Langaker, leder knuseverk og produksjon. Her i samtale med Kleemann-selger Nil Ivar Reiten.

Anleggsleder for Vassbakk & Stols knuseavdeling, Geir Langaker, leder knuseverk og produksjon. Her i samtale med Kleemann-selger Nil Ivar Reiten. Foto: Fredrik Saugstad

På Gismarvik

Det er både på grunn av hard stein og streng kulde den tyske produsenten ville ha en av testmaskinene til Norge. På Gismarvik utenfor Haugesund har Vassbakk & Stol eget brudd som nå snart er ferdig drevet ut.

Et valgfritt transportbånd for retur av for store fraksjoner fra sorteringsverket kan monteres på begge sider.

Et valgfritt transportbånd for retur av for store fraksjoner fra sorteringsverket kan monteres på begge sider. Foto: Fredrik Saugstad

40 mål stor næringstomt

Da vil entreprenørens egen knuseravdeling, ledet av anleggsleder, Geir Langaker, være klare med en næringstomt på 40 mål. Det vil da ha blitt hentet ut 450.000 kubikkmeter steinmasser, harde abrasive steinmasser som har blitt til fraksjoner på 0-4, 4-16, 16-32 og 32+.

Massene blir brukt på egne prosjekter og selges andre aktører. Selskapets nye hovedkontor er under planlegging og ender muligens opp på denne tomta. Den nye mobile konknuseren skal være laget for disse forholdene (hard abrassiv naturlig stein) skal vi tro produsenten. Om det er noen detaljer man burde endre på, før den går i produksjon, skal det helst komme frem under testperioden, blant annet her i Norge.

– Det er jo det negative vi er ute etter her og anleggsbransjen bruker jo ikke være sjenerte med å si fra om de mener noe, kommenterer Kleemann-selger, Nils Ivar Reiten.

CFS, Continous Feed System overvåker nivået i knuseren, energiforbruk av knuseren, turtall på dieselmotoren og styrer ut i fra det materbåndet.

CFS, Continous Feed System overvåker nivået i knuseren, energiforbruk av knuseren, turtall på dieselmotoren og styrer ut i fra det materbåndet. Foto: Fredrik Saugstad

Lærling Bergverk

Bak spakene på Cat-graveren satt lærling i fjell og bergverksfaget, Henrik Krokedal (19) og matet den helt ferske tyske maskinen. I omtrent et år har han hatt lærlingetiden i knuseavdelingen, noe han trives godt med.

Å laste en pre-seriemaskin innebærer en del stopp for å stille inn parametre og annet. Da er han kjapt nede og følger interessert med. Om han ender opp med å jobbe med fjellsprenging, knusing eller noe annet innen faget har han ikke bestemt seg for enda. Det avhenger også av hvilke muligheter som kommer, forklarer han.

Lærling i Fjell og bergverksfaget, Henrik Krokedal (19) trivdes godt med å få laste testmaskin.

Lærling i Fjell og bergverksfaget, Henrik Krokedal (19) trivdes godt med å få laste testmaskin. Foto: Fredrik Saugstad

Dieselelektrisk

Maskinen blir overveiende brukt som sekundær finknuser, den er diesel-elektrisk og har produksjonskapasitet på 470 tonn i timen. Transportvekt på denne versjonen er 50 tonn, diameter på knuser er 1100 millimeter, maks materstørrelse på 240 millimeter og matervolumet er ni kubikkmeter med vingene montert.

eorg Veeser, produktsjef i Kleemann, hadde tatt turen til Haugesun for innkjøre og innstille parametere.

eorg Veeser, produktsjef i Kleemann, hadde tatt turen til Haugesun for innkjøre og innstille parametere. Foto: Fredrik Saugstad

Nils Ivar Reiten ser potensialet. Denne maskinen ser veldig bra ut for norske forhold i forhold til kapasitet, størrelse og transportvekt.

Nils Ivar Reiten ser potensialet. Denne maskinen ser veldig bra ut for norske forhold i forhold til kapasitet, størrelse og transportvekt. Foto: Fredrik Saugstad

Displayet for tommelen opp. Lettlest og lett forståelig, det er dessuten enkelt å skifte språk.

Displayet for tommelen opp. Lettlest og lett forståelig, det er dessuten enkelt å skifte språk. Foto: Fredrik Saugstad

Den er satt ferdig opp for bruk med nettstrøm i tillegg at den selv produserer nok strøm til å støtte elektrisk drift av tilhørende sikteverk. Den blir også levert med eget transportbånd for å kjøre lukket kretsløp med overstørrelse stein i retur tilbake fra sorteringsverket til knuseren. Utstyrt med Webasto har den oppvarming av olje, kontrollskap og motor for å tåle hard vinterdrift.

Scania-motor

Motoren, fra Scania, er flyttet under materen med dertil bedre tyngdepunkt og servicetilgang. Et av partytriksene må være berøringsskjermen hvor du kan kontrollere stort sett alt. Det er lettlest, intuitivt og det blir brukt piktogrammer fremfor bare tekst. På den måten ser du bilder av det som er i ferd med å skje, for eksempel kan du med fingeren dra indikatoren for fyllingsnivå i knuseren opp og ned som om du skulle lekt deg på et nettbrett. Fjernstyring er standard.

Testmaskinen skal gi feedback for produksjon i ugjestmilde forhold som hard stein og kulde frem til våren. Tidligere har produsenten testet en del maskiner i Sverige, men dette er en maskin godt egnet for Norge. Man vil se på resultatet for å vite mer om markedspotensialet for Mobiconen i følge Reiten. Både vekt og produksjonskapasitet gjør den Norges-vennlig.