Volvo-fest på Gardermoen:

50 mål med maskiner og lastebiler

Med felles storsatsing er Volvo Trucks og Volvo Maskin i gang med Volvo Anleggsdager.

Publisert Oppdatert

Fra 24. april til 6.mai er det bedt inn 750 kunder og drøye 300 elever fra yrkesskoler til drøye 50 mål med Volvo-maskiner og Volvo-lastebiler. De to siste datoene er holdt av til åpne dager.

De to relativt ferske direktørene, Waldemar Andrè Christensen, administrerende direktør i Volvo Trucks og Gunnar Thorud, administrerende direktør i Volvo Maskin AS, legger opp til økt samarbeid fremover.

Dette er også det største felles arrangementet av denne typen noensinne for Volvo. Med seg har de i tillegg Volvo Penta og Volvo Buss.

Volvo Anleggsdager ble snødd ned den første dagen, men det skal ikke stå på ustyret. 
Volvo Anleggsdager ble snødd ned den første dagen, men det skal ikke stå på ustyret. 

50 mål

Volvo Anleggsdager:

50.000 kvadratmeter på Hovinmoen (Veidekkes sandtak ved Gardermoen)

Det er brukt omtrent tre millioner kroner på arrangementet

900 kvadratmeter med telt totalt

Maskiner fra 1,8 til 80 tonn

4 Showtrailere

Over 20 lastebiler

Over 30 anleggsmaskiner

Volvo Penta-utstilling

Volvo Buss utstilt

Verdier for over 100 millioner kron

I tillegg til et samlet teltareal på 900 kvadratmeter, måler hele Volvo-leiren 50.000 kvadratmeter og Volvo har brukt en god slump penger på arrangementet som også oppmerksomhet utenfor landegrensene.

100 millioner

Det å samle maskiner, utstyr og biler for over 100 millioner kroner høres kanskje voldsomt ut, men dette er i tråd med det Martin Weissbrug, president i Volvo Construction, tidligere har sagt angående flyttingen av Volvo CEs hovedkvarter fra Brussel til Gøteborg: «Det tillater oss å være fysisk nærmere de andre forretningsområdene til Volvo, og det vil legge til rette for et tettere samarbeid og deling av beste praksis.» Også den nye konsernsjefen i Volvo Group, Martin Lundstedt, er klar på at gruppen skal dra mer nytte av synergieffektene de forskjellige produktene har seg imellom.

Konge på haugen er 80-tonneren Volvo CE EC750El. 
Konge på haugen er 80-tonneren Volvo CE EC750El. 

Fakta Volvo:

88 servicepunkter

1887 ansatte

7,6 milliarder i omsetning på forhandlervirksomheten

850.000 solgte verkstedtimer

Volvo Maskin har passert 200 servicebiler

Volvo har gjort dette tidligere, altså å arrangere felles demodager og karavane. Første gang var i 2008, men det har aldri vært i nærheten av så stort som dette. Det blir til gjengjeld ingen karavane i år, men enkelte mindre lokale arrangementer rundt omkring.

Felles kunder

Det skal ikke bare være flotte ord heller får vi vite, allerede har selgere fra maskin og lastebil begynt å samarbeide om felles kunder.

Anlegg er viktig

Anleggssegmentet er blitt enda viktigere for Volvo Trucks og i det totale markedet over 22 tonn går 35 prosent til anlegg. Volvo Maskiner har selv beregnet at de har 32 prosents markedsandel, på maskiner over 10 tonn har de 45 prosent og ifølge Thorud har de tenkt å vokse litt til.

– Alt dette henger sammen og vi skal sammen meisle ut veien videre, kommenterte Christensen.