Linde går i høyden

Lindes motvektstrucker fra 10 til 18 tonn kan nå leveres med en kabin som kan heves trinnløst opp i 5,5 meters høyde i løpet av ti sekunder.

Med den hevbare kabinen ser truckføreren godt over voluminøst gods og slipper å rygge.

Med den hevbare kabinen ser truckføreren godt over voluminøst gods og slipper å rygge.

Publisert Oppdatert
I tillegg til den nye hevbare kabinen har Linde Material Handling de siste årene også tilbudt en kabin til trucker fra 10 til 32 tonn som kan roteres 180 grader.

I tillegg til den nye hevbare kabinen har Linde Material Handling de siste årene også tilbudt en kabin til trucker fra 10 til 32 tonn som kan roteres 180 grader.

Linde har i mange år tilbudt en førerplass som kan roteres 90 grader og som gir en vesentlig bedre ergonomi ved rygging. Alle foto: Linde MH

Linde har i mange år tilbudt en førerplass som kan roteres 90 grader og som gir en vesentlig bedre ergonomi ved rygging. Alle foto: Linde MH

Forflytning av høyt gods stiller store krav til truckføreren, og for å oppnå tilstrekkelig sikt må trucken ofte kjøres i revers. Dette medfører en lite ergonomisk sittestilling og dårlig produktivitet.

Den nye hevbare kabinen tilbys på Lindes motvektstrucker fra 10 til 18 tonn. Løftefunksjonen av kabinen betjenes ved hjelp av en egen joystick eller via fire knapper med forhåndsinnstilte høyder. Kabinen har en løftehastighet på 0,24 m/s og kan oppnå maksimal høyde på 5,5 meter på mindre enn ti sekunder. Automatisk hastighetsbegrensning i henhold til kabinhøyden skal sikre sikker drift. Den maksimale kjørehastigheten også reduseres via standardinnstillingene.

 

Roterende kabin og førerplass

I tillegg til den nye hevbare kabinen har Linde Material Handling de siste årene også tilbudt en kabin til trucker fra 10 til 32 tonn som kan roteres 180 grader.

For mindre motvektstrucker – elektriske fra 2,5 til 5 tonn og forbrenningsmotortrucker fra 2 til 8 tonn – har produsenten lenge tilbudt en roterende førerplass. Avhengig av modell og utforming kan førersetet inkludert rattstamme og pedaler roteres opp til 90 grader slik at føreren er sitter sidelengs til kjøreretningen. Ifølge tyske undersøkelser forbedrer dette førerergonomien med rundt 60 prosent.