Lønnsomt å benytte flere transportører

Bedrifter bør vurdere å benytte flere transportører for å sikre optimal levering til sine kunder. Det øker både salg og kundetilfredshet viser eksempler fra danske netthandelsaktører.

Konserndirektør i EDI-Soft, Steffen Pasgaard, mener at bedrifter gjør klokt i å velge flere transportører til sine forsendelser.

Konserndirektør i EDI-Soft, Steffen Pasgaard, mener at bedrifter gjør klokt i å velge flere transportører til sine forsendelser.

Publisert Oppdatert
Ifølge kundeopplevelsesjef i Dansk Supermarked, Kasper Kristensen, er levering svært avgjørende for kundeopplevelsen. Foto: Dansk Supermarked.

Ifølge kundeopplevelsesjef i Dansk Supermarked, Kasper Kristensen, er levering svært avgjørende for kundeopplevelsen. Foto: Dansk Supermarked.

Ingen transportører er like, på samme måte som at ingen kunder er det. Derfor gjør bedrifter som sender pakker klokt i å benytte tjenestene til flere forskjellige transportører, mener Steffen Pasgaard, konserndirektør i EDI-Soft som utvikler og selger Delivery Management softwaren Consignor. Selskapets kunder bruker i snitt 2,8 transportører til sine forsendelser.

– Det handler ikke bare om gode fraktpriser og volumrabatter, men også om kvaliteten på leveringen og om å velge den riktige transportøren til hver enkelt forsendelse. Hver transportør har sine styrker. Noen er eksempelvis gode til å håndtere store pakker, mens andre er gode til å håndtere pakker med skjørt innhold, sier Pasgaard.

 

Kundeopplevelsen avhenger av leveringen

Viktigheten av å velge de rette transportørene til sine forsendelser kan Danmarks største supermarkedkjede, Dansk Supermarked, skrive under på. De bruker nettopp flere transportører til å sende varer ut til sine kunder for å sikre den gode leveringsopplevelsen.

– 80 til 90 prosent av kundeopplevelsen avhenger av leveringen. Vi kan umiddelbart se på våre kundetilfredshetsmålinger hvis leveringen ikke har levd opp til kundens forventninger, sier kundeopplevelsesjef i Dansk Supermarked, Kasper Kristensen.

Selskapet eier blant annet Bilka.dk som er en av de største nettbutikkene i Danmark. Bilka.dk går langt for å sikre den gode opplevelsen blant annet i form av en god leveringsservice samt produktrådgivning, da de kan se at gode opplevelser øker omsetningen på lang sikt. Men for mindre virksomheter som ikke sender like mange pakker som Bilka.dk, er det uansett fordelaktig å fokusere på leveringsopplevelsen, mener Kristensen.

 

Økte omsetningen betydelig

Den danske netthandelsbutikken Cykelpartner.dk sender over 150.000 pakker årlig. Da de startet et nytt samarbeid med Post Danmark om søndagslevering, hadde de ikke forestilt seg at resultatet ville bli så bra.

– Jeg forventet at søndagslevering ville ha en positiv effekt på omsetningen vår, men jeg hadde ikke forestilt meg at resultatet ville bli så positivt. Søndagsleveringen økte vår omsetning med 25 prosent, og vi har fått utrolig mange positive tilbakemeldinger fra våre kunder som mottok varer bestilt i helgen allerede på mandagen, forteller IT- og marketingsjef Søren Sieg Jensen.

IT- og marketingsjef i Cykelpartner.dk, Søren Sieg Jensen, legger stor vekt på å finne en match mellom transportør, vare og kunde. Foto: Cykelpartner.dk

IT- og marketingsjef i Cykelpartner.dk, Søren Sieg Jensen, legger stor vekt på å finne en match mellom transportør, vare og kunde. Foto: Cykelpartner.dk