Ny tysk kraftpakke

Høyere ytelser, mindre energiforbruk, bedre manøvrerbarhet, høyere komfort og bedre sikt. Dette er noen av stikkordene STILL benytter til å beskrive sin helt nye RX20.

Publisert Oppdatert

Den nye RX20-familen av elektriske motvektstrucker fra 1,4 til 2 tonn består av totalt 13 ulike modeller; syv 3-hjulinger og seks 4-hjulinger. Under pressevisningen i Hamburg nylig opplyste produsenten at de kan ha en kjørehastighet på opptil 20 km/t og har ytelser som enkelt matcher trucker i denne klassen med forbrenningsmotor.

RX20 ble første gang lansert i 2005 og har nå gjennomgått en total fornyelse. Utviklingsarbeidet har pågått i fem år og hele 80 prosent av komponentene er nye. Det er dermed langt fra bare snakk om en facelift. De har imidlertid blitt fornyet utvendig også, ikke minst ved at de mange tidligere plastdetaljene er blitt erstattet av metall.

De nye truckene er svært kompakte og egner seg derfor ekstra godt til bruk på trange områder. 4-hjulingene er blitt utstyrt med samme kombi svingaksel som benyttes av Linde, som i likhet med STILL er eid av KION Group. Sammenlignet med forrige generasjon er gangbredden blitt redusert med 171 mm.

Fokus på kraft og ytelse

Truckene er blitt utstyrt med en helt ny drivlinje bestående av to vedlikeholdsfrie trefase induksjonsmotorer med integrert aktiv kjøling. Ifølge produsenten gir ikke dette bare god ytelse og pålitelig drift, men også utmerkede klatreegenskaper ved kjøring på rampe med stigning på opptil 20 prosent. STILL opplyser at det også er oppnådd forbedringer når det gjelder akselerasjon, kjøreegenskaper, løftehastighet og bremser som gjør truckene enklere å manøvrere.

Kan benytte alle type batterier

Første generasjon RX20 var den første truckmodellen i verden som ble lansert med sideveis batteribyttesystem og som senere er blitt adoptert av de fleste andre truckprodusenter. Også siste generasjon har en innovasjon som raskt kan bli en ny standard.

Batterirommet er blitt utformet til både å romme kvadratiske A-batterier og rektangulære B-batterier. Brukere med en blandet truckpark vil dermed oppnå en fleksibilitet i bruken av batterier på tvers av merker.

RX20 kan også leveres med et Li-Ion-batteri på 49 kWh og STILL hevder at trucken med dette vil ha den største rekkevidden i sin klasse.

De nye 4-hjulingene er utstyrt med en kombi svingaksel. Sammenlignet med forrige generasjon er gangbredden blitt redusert med 171 mm. Foto: Henning Ivarson
De nye 4-hjulingene er utstyrt med en kombi svingaksel. Sammenlignet med forrige generasjon er gangbredden blitt redusert med 171 mm. Foto: Henning Ivarson

Optimert førerplass

RX20 gir føreren god sikt i alle retninger. Masten har blitt langt mer åpen og frontruten større. Avstivningen av vernetaket er også gjort smalere slik at man unngår blindsoner.

Selv om truckene har blitt mer kompakte har det likevel ikke gått ut overførerplassen. Høyden på fotbrønnen er senket med 60 mm og selve førerhuset er 50 mm lavere. Den innvendige høyden er imidlertid blitt økt med 16 mm.

Easy Control

STILL Easy Control er en helt ny visnings- og kontrollenhet som fungerer som et sikkerhets- og kommunikasjonssenter. Foto: Henning Ivarson
STILL Easy Control er en helt ny visnings- og kontrollenhet som fungerer som et sikkerhets- og kommunikasjonssenter. Foto: Henning Ivarson

STILL Easy Control er en helt ny visnings- og kontrollenhet som fungerer som et sikkerhets- og kommunikasjonssenter. Skjermen gir føreren full oversikt over alle relevante truckdata som hastighet, helningsvinkel, batteristatus, strømforbruk etc. I tillegg får føreren gjennom menyer eller individuelt programmerbare knapper også tilgang til ulike kjøre- og løfteprogrammer, gjenværende batterikapasitet og flere andre funksjoner.

Flere hjelpefunksjoner som for eksempel visning av stabilitetsstatus på skjermen, samt reduksjon av kjørehastighet både i svinger og når gaflene er hevet skal bidra til både økt sikkerhet og effektivitet.

Den nye truckserien er allerede i produksjon og den første demomodellen er ventet til landet med det nærmeste. STILL Norge opplyser at bruttoprisene på standardutgavene vil ligge ca. 2 prosent høyere enn dagens modeller.

Du kan lese mer om den nye RX20-serien i Logistikk & Ledelse nr. 1. Tegn et abonnement her.