Uvanlig godt trucksalg

Totalt solgte medlemmene av Maskingrossisternes Forening 2.698 trucker i første halvår. Man må helt tilbake til 2008 for å finne et høyere tall.

Arne Husborn, leder av truckgruppen i Maskingrossisternes Forening (MGF) og til daglig salgssjef i Jungheinrich Norge, opplyser at trykket i markedet fortsatt er stort og derfor anslår han at markedsvolumet for inneværende år kan ende på rundt 5.200 trucker. Det vil i så fall bli det beste resultatet på ti år.
Arne Husborn, leder av truckgruppen i Maskingrossisternes Forening (MGF) og til daglig salgssjef i Jungheinrich Norge, opplyser at trykket i markedet fortsatt er stort og derfor anslår han at markedsvolumet for inneværende år kan ende på rundt 5.200 trucker. Det vil i så fall bli det beste resultatet på ti år. Foto: Henning Ivarson
Publisert Oppdatert
Segmentfordelt salg av trucker fra MGF-medlemmer, første halvår 2018 vs første halvår 2017.
Segmentfordelt salg av trucker fra MGF-medlemmer, første halvår 2018 vs første halvår 2017. Foto: Kilde MGF

Sammenlignet med første halvår 2017 økte salget i samme periode i år med 301 enheter, tilsvarende 12,6 prosent. Den største prosentuelle fremgangen finner man i segmentet for plukktrucker som økte med 41,4 prosent, etterfulgt av støttebenstrucker med 28,2 prosent.

Arne Husborn, leder av truckgruppen i Maskingrossisternes Forening (MGF) og til daglig salgssjef i Jungheinrich Norge, viser til at man må gå ti år bakover for å finne tilsvarende salgsvolumer, og for lagertrucker vart antallet all time high. Årsaken til det forklarer han hovedsakelig med stor satsing innenfor dagligvaresektoren med mange nybygg og tilhørende fornyelse av truckflåten.

Segmentfordelt salg av trucker fra MGF-medlemmer, første halvår 2018 vs første halvår 2017.
Segmentfordelt salg av trucker fra MGF-medlemmer, første halvår 2018 vs første halvår 2017. Foto: Kilde: MGF

Svak fremgang på motvekt

Ifølge MGF-tallene hadde motvektssegmentet en tilbakegang på 5,8 prosent i første kvartal, men kom sterkt tilbake i andre med en fremgang på 32,4 prosent. Halvårstallene for motvektstrucker endte med en fremgang på 10,3 prosent, tilsvarende 80 trucker. En uvanlig høy andel av disse var dieseldrevne og dette har medført at spriket mellom slike og elektrisk drevne faktisk har blitt redusert fra 38 prosent diesel / 62 prosent elektrisk første halvår i 2017 til 43 prosent diesel / 57 prosent elektrisk i år. Stikk i strid med utviklingen de siste årene altså, der stadig flere velger elektrisk av både økonomiske og miljømessige grunner.

Årlig salg av trucker av MGF-medlemmer, 2005 - 2017. Prognosen for inneværende år er ca. 5.200 enheter.
Årlig salg av trucker av MGF-medlemmer, 2005 - 2017. Prognosen for inneværende år er ca. 5.200 enheter. Foto: Kilde: MGF

Ikkemedlemmer øker

Som mange vet viser ikke MGF-tallene et korrekt bilde over det norske trucksalget da de kun baserer seg på de innrapporterte salgsvolumene til medlemmene i foreningens truckgruppe.

Ifølge WITS (Worldwide Industrial Truck Statistics) tok leverandører som ikke er medlemmer av MGF inn 395 trucker i løpet av første halvår i år, en økning på nær 46 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Dermed er det ikke sagt at alle disse truckene er blitt solgt – det er en kjent sak at flere av disse kun blir tatt inn på lager. Uansett representerer dette antallet 12,8 prosent av totalen. Til sammenligning var markedsandelen til ikkemedlemmene 6,3 prosent første halvår 2016 og 10,2 prosent i fjor. Disse aktørene står relativt svakt i segmentet for både lagertrucker (7,3% markedsandel) og elektriske motvektstrucker (14,9 prosent), men de leverer til gjengjeld en betydelig andel med dieseldrevne motvektstrucker (30,9 prosent).

Forventer videre vekst

Det samlede salget til medlemmene av MGFs truckgruppe har de siste tre årene ligget på rundt 4.500 enheter. Arne Husborn opplyser at trykket i markedet fortsatt er stort og derfor anslår han at markedsvolumet for inneværende år kan ende på rundt 5.200 trucker. Det vil i så fall bli det beste resultatet på ti år