23948sdkhjf

Hvem kan elske en plastpall?

Nå øker igjen Posten Bring og en større netthandelaktør sine konkurransefortrinn med lavere vekt og bedre volumutnyttelse. Det er et mysterium at ikke flere for lengst har hengt seg på.

Litt bakgrunn først:

Som om ikke 30 prosent tomkjøring er et problem nok i norsk transport, frakter også norske lastebiler med last store mengder unødvendig vekt og luft.

For selv om vanlige standardiserte trepaller en gang var en smart og viktig evolusjon i logistikken, så er det lenge siden. Nå er de ofte mer å regne som et søkke rundt halsen på både økonomi og miljøregnskap.

Hvorfor? Fordi det finnes bedre løsninger. Blant annet pallekonseptet fra Intelligent Packing Group, som i mange sammenhenger kan reduserer emballasjeandelen i transporten kraftig.

Men: Som likevel viser seg å være et tungrodd produkt å få inn i norsk logistikk.

– I all verden, hvor butter det da?

– Den vanligste motforestillingen jeg hører er nærmest preget av panikk: «Ja men, hvordan skal vi få dem tilbake da?», forklarer Geir Vidar Persen. Og fnyser høylytt.

Den energiske sørlendingen er både superengasjert, og samtidig litt fortørnet.

– I dag, når vi har sendt ut en Tesla i verdensrommet, så tror folk fortsatt at det er vanskelig å ha oversikt over en flåte med paller? Dagens paller har RFID-brikker, den nye generasjonen vi lanserer vil ha GPS-sporing. Begge deler gir deg full oversikt med noen få grep på en smarttelefon.

I Logistikk & Ledelse skrev vi om pallekonseptet til svenske IP Group senest for to år siden. Geir Vidar Persen er salgsdirektør i IP Group Norway, og har kontor- og lagerfellesskap med transportbedriften Helge R. Olsen & Sønn på Hønefoss.

Bakteppet for at vi møtes denne gangen er en ny storleveranse til det vi kan kalle inspirerende kunder.

– Ja. Jeg har besøkt og snakket med alle store logistikk-aktører i Norge, og det er faktisk ekstra spennende å jobbe sammen med Posten Bring. Ikke fordi de ikke stiller harde krav til oss, men heller nettopp derfor.

Bedriften har et logistikkmiljø som virkelig er innovativt. For vår del er dette ekstra attraktivt, siden nettopp innovasjon også er en av våre kjerneverdier.

– Men du uttrykker deg ellers gjerne i klartekst om en sidrompa bransje?

– Ja. Jeg er ikke redd for å si hva jeg mener. Norske logistikksjefer rundt i det ganske land har et ansvar for å se totaliteten i logistikk-kjeden. Både overfor bedriften sin. Og for miljøet. Dessverre er veldig mange som ikke gjør det – og jeg ser jo hvor mye mange taper.

Persen har besøkt og jobber mot alle store transport- og logistikkbedrifter i Norge, og mener han tydelig ser hvor skoen trykker.

– Logistikkbedrifter i dag er kjempeflinke til å digitalisere og automatisere alt som foregår internt i bedriften, på lager og terminaler. Men straks produktene går ut gjennom portene, da galopperer pengene ut.

Det Persen vil frem til er at den første som angripes i kjeden er transportøren, som presses rått først og fremst på pris.

– Men begge parter har klar gevinst av at man finner ut hvordan man pakker og distribuerer smartest mulig. Det oppleves derfor ganske underlig at to gjensidig avhengig parter ikke bruker mer tid og energi på felles gevinst – at de ikke opptrer som samarbeidspartnere, mener han. Og legger til:

– Innovasjonsnivået er generelt lavt i vår sektor. Det kan kanskje skyldes at når prispresset blir så stort, blir transportbedrifter for opptatt av å kjøre fra A til B og tilbake, uten at de tenker særlige over hva de kan gjøre bedre for kunden. Men de må jo også ta ansvar selv, ikke bare blir til kasteball.

Det andre forholdet Persen mener brenner på budoaret nå, er «miljø». I stort sett alle andre sektorer nå er miljøkrav noe man må innfri – og dessuten dokumentere det.

– Også i logistikken snakkes det høyt om miljø, men her er det sjelden det dokumenteres. Det tror jeg ikke kommer til å vare så lenge …

Selv går IP Group i forkant og presenterer presis hva deres paller har spart i CO2-utslipp dag for dag. Når dette skrives 3. september, er tallet 1.352 tonn.

– Men begrepet «miljøpall», det er få ord som kan få en så nære til å sovne?

– Ja, det er klart, hvem kan vel elske en plastpall? humrer Persen.

– Men det vi tilbyr er ikke en pall. Det er teknologi som gjør logistikkjeden til kundene mye leanere. Og det er derfor jeg er så fornøyd med kunder som Posten Bring, som setter innovasjon så sentralt, akkurat som oss.

– Miljøpall-konseptet er en helhetsløsning. Det starter med vår IPG analyzer, som gjør en beregning og simulering som kan vise nøyaktig hva du kan spare – eller ei. For vi sier også nei til kunder, det er ikke alle dette passer for. Og derfra helt fram til finansiering.

Merk at det er veldig få som kjøper. I dag har vi faktisk leasing eller leie på omtrent alt vi sender ut, med leieperioder på to eller tre år. Da er restverdi skrevet ned til null.

– Og hva er levetiden på en slik pall?

– Det blir selvsagt avhengig av bruk og belasting. Vi regner gjerne 7–8 år om de behandles riktig. For vår miljøpack garanterer vi 300 sykluser på en palle/karm/lokk-løsning. Så om du sender du ut en full pall med varer til kunde en gang i måneden, da har du 300 måneder. Og det er jo en stund.

Miljøpallene produseres i Sverige, for tiden med rundt 40.000 i året. I tillegg drives det høy grad av skreddersøm til kundenes behov ved hovedkontoret i Halmstad. Designere i toppklasse står å klar til å finne løsninger.

Ja, for pallen består av mer enn lastbæreren. Den har også karmer som ligger ferdig brettet, men som på tegnebrettet for eksempel kan tilpasse både produktet som skal fraktes og høyden på lasterommet i bilene.

Ikke minst blir selve returfrakten av pallene svært effektiv når de stables i hverandre, mens et stort antall karmer kan legges i en enkelt boks. Alene på utsending av nye paller, og alle retursendinger reduseres fraktbehovet til omtrent det halve.

– Hvordan går utviklingen i Norge og hvilke ambisjoner har dere nå?

– Vi etablerte oss i Norge i 2013, og nå fem år senere regner jeg med at vi når en omsetning på 20 millioner kroner, forteller Persen.

Han legger til at kundespekteret i øyeblikket er svært bredt, og at det strekker seg fra dem som kjøper for 60–70.000 kroner i året og oppå til halvannen million.

– Ambisjonene skal jeg nok være litt forsiktig med å fortelle om, men jeg synes det er svært spennende når vi nå jobber med noen av de største distributørene i Europa …

– Du har også nevnt en helt ny pall?

– Ja, den kommer straks på markedet når vi og en tung, ny aktør er klare.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093