Etter noen mil: Mercedes Actros

Stjernehybel

I vår faste spalte "Etter noen mil" tar vi denne gangen for oss Mercedes Actros. På noen punkter overrasker tyskeren. Blant annet kunne føreren av denne se asfalten hele 2,5 meter nærmere bilen enn da vi målte tilsvarende avstand i en Scania S730.

Strøkent sett, bygget for eksplosiv transport.
Strøkent sett, bygget for eksplosiv transport.
Publisert Oppdatert

Daglig bruk

– Daglige sjekkpunkter, enkelt eller plundrete?

– Peilepinne finner du ikke på denne bilen. Oljen må sjekkes i displayet før jeg starter bilen og da får jeg opp mengde jeg eventuelt må etterfylle. Kjølevæsken er i en svart boks, så den får du heller ikke sjekket. Alt er elektronisk. Kun dekkene jeg kan sjekke manuelt.

– Brukes automatiserte sjekkpunkter/fjernsjekk i app eller annet?

– Har ingen app, men sjekker alt det andre elektronisk, som sagt.

– Påfylling av AdBlue, spylervæske OK?

– Det er kurant, ja.

– Får du lagt på kjetting uten for mye banning?

Stilige skuffer som er vinklet mot førersetet, gir en smidig betjening for dem som fortsatt benytter fraktbrev og andre papirer i hverdagen.
Stilige skuffer som er vinklet mot førersetet, gir en smidig betjening for dem som fortsatt benytter fraktbrev og andre papirer i hverdagen.

– Ja, det går greit når jeg tar av toppen på skjermene og løfter den på luften.

– Enkelt å skifte vindusviskere?

– Ja, det gjorde jeg i går. Da brukte jeg en truck med palle på gaflene. Ellers er det stigtrinn i fronten her, men da kan det kanskje bli litt utfordrende å holde seg fast.

– Hvor ofte har du være på verksted for å oppdatere bilen?

– Har ikke oppdatert noe enda. Bare vært på verksted for å fikse DAB-antenne.

– Endret den seg etter oppdateringen?

– Det gjenstår å se.

Hyttelivet

– Førermiljø, plusser og minuser?

– Plassen i hytta har jeg nevnt. Ellers passer denne bilen bra til meg. Jeg sitter jo rett i ryggen og kjører, men kanskje litt mer tilt i rattet kunne vært ønskelig for enkelte. Jeg har egentlig ikke noe spesielt på minussiden.

– Sikt og blindsoner?

– Speilene er nevnt. De stjeler mye sikt, sammen med A-stolpen. Jeg må jobbe litt for å få oversikt. Den er nok bygget for å gå beint frem på motorveiene i Tyskland, denne her.

– Hvor nært bilen ser du asfalten?

– 4,90 meter

– Sover du godt? Seng og gardiner OK?

– Ja, jeg ligger nede fordi jeg ikke orker å klatre, selv om de sier at overkøyen er den beste. Jeg lemper sengetøyet i overkøya når jeg ikke bruker dem og låser senga til bakveggen. Gardinene kunne jeg tenkt meg litt dypere. Nå går de akkurat i vinduskarmen på sideruten.

– Hvordan fungerer kantina? Kjøleskap, muligheter for å smøre mat.

– Stort kjøleskap og bord ved siden av passasjersetet. Fungerer utmerket.

– Inngang, stigtrinn, håndtak OK? Hva med bagasje?

– Går helt greit for min del. Verken for høyt eller for bratt, syns jeg.

– Måle høyde fra gulv og ned, antall trinn?

Original GPS i Actros er ifølge Arvid Olsen lite å skryte av. Her har vi plottet inn raskeste vei mellom Stjørdal og Oslo, og som vi ser skal Fraulein Helga konsekvent ha oss via Sverige med drøye 1000 km og 20 timer kjøring som resultat. Ikke får verkstedet gjort noe med det heller. Så hva har dere egentlig tenkt her, Mercedes?
Original GPS i Actros er ifølge Arvid Olsen lite å skryte av. Her har vi plottet inn raskeste vei mellom Stjørdal og Oslo, og som vi ser skal Fraulein Helga konsekvent ha oss via Sverige med drøye 1000 km og 20 timer kjøring som resultat. Ikke får verkstedet gjort noe med det heller. Så hva har dere egentlig tenkt her, Mercedes?

– Høyde er 1,68 meter og det er fem trinn opp.

– Bevegelighet. Har du nok gulvplass?

– Ja, jeg må nesten ha hushjelp her inne.

– Bruker du passasjersetet mye når bilen står stille?

– Ja, det gjør jeg. Når jeg har tatt kveld flytter jeg meg dit bort. Eneste minus er at det er så langt frem til dashbordet, hvis jeg vil legge beina i vinduskarmen.

– Har du nok lagerplass? Mer av små eller store rom?

– Ja, har tre skap oppe, pluss mange hyller. I tillegg til en stor boks bak førersetet, som jeg også kommer til utenfra.

– Har du speil? Innvendig belysning OK?

– Ikke speil her nei. I den forrige modellen hadde de et løst liggende i skapet, som jeg kunne sette fast når jeg trengte det. Belysningen er helt flott. Mye å velge i.

Bilansvarlig hos Børstad Transport i Stjørdal er Trond Stuevold. Trønderne rullerer mellom tre bilmerker, så sjåførene får gjerne det de ønsker seg.
Bilansvarlig hos Børstad Transport i Stjørdal er Trond Stuevold. Trønderne rullerer mellom tre bilmerker, så sjåførene får gjerne det de ønsker seg.

– Solskjermer, lett å betjene og ikke minst; virker de?

– Det er to automatiske i frontruten som kan opereres hver for seg. Det er en glipe på midten og mest sannsynlig kommer jo solen inn akkurat der.

– Hvilke farger og materialer ville du valgt på interiøret hvis du fikk bestemme?

– Ville ikke endret så mye på det, tror jeg. På den forrige Actrosen hadde jeg treimitasjon på rattet, men den ble slitt bort. Derfor valgte jeg børstet stål på denne.

– Noe som støyer eller klirrer?

– Nei, har ikke merket noe til nå.

– Har du nok egnet plass til papirer og slikt?

Store rom både innvendig og utvendig. Dette bak førersetet kan betjenes fra begge ender.
Store rom både innvendig og utvendig. Dette bak førersetet kan betjenes fra begge ender.

– Ja, har gode skuffer nede i midtkonsollen der jeg får plass til fraktbrev og slikt. Legger aldri noe fremme i frontruten.

– Vindsus?

– Niks. Ingenting merkbart.

Kjøreegenskaper

– Retningsstabilitet. Tør du ligge på hvitstripa?

– Ja, det gjør jeg. Har ingen problemer med det.

Arvid Olsen er i gang med sin andre Actros og trives svært godt med arbeidsplassen sin.
Arvid Olsen er i gang med sin andre Actros og trives svært godt med arbeidsplassen sin.

– Kjører du automat eller manuell? Hvorfor?

– Automat, bortsett fra bratte bakker og ved kjettingbruk eller om det er skikkelig glatt.

– Hva tenker du om denne kassa i forhold til andre du har kjørt?

– Den oppfører seg ganske likt Opticruise den gangen jeg kjørte Scania. Den er også litt kjappere enn den forrige Actrosen. Eneste aber med denne kassen er inn mot rundkjøringer og slikt. Når du slakker av og så gir gass igjen, da er den treig og finner ikke rette giret fort nok. Flere ganger har jeg nesten måttet stanse før den finner et gir.

– Retarder, automat eller manuell? Hvorfor?

– Denne får du ikke slått av sånn at den ikke er med på bremsepedalen. Jeg bruker spaken når jeg kjører. Den kan programmeres på cruisekontrollen.

– Fornøyd med boggiløft og avlastning?

– Ja, den går opp når den skal, men stanser på 19 tonn på driven,så jeg får ikke løftet klart med full tonnasje. Men trenger man mer enn 19 tonn på driven, skal det være veldig dårlig føre.

– Skal vi si noe om dekkslitasje?

– Litt tidlig å si. Fikk nye vinterdekk i begynnelsen av november.

Førerassistentsystemer

– Hvilke fungerer bra?

– Avstand til forankjørende fungerer bra. Det er bare ett problem med den og det er at hvis jeg ligger i kø og det smetter en bil inn foran meg, så reagerer ikke ACC’en hvis den bilen holder samme eller høyere fart enn meg, selv om den bare ligger 10 meter foran med i 80 km/t. Jeg får opp hastighet og avstand til bilen, men ACC tar ikke høyde for tresekundersregelen. De har kanskje ikke den i Tyskland?

– Hvilke kobler du bort?

– Lineassist. Den kobler jeg automatisk bort med pekefingeren når jeg tar av brekket.

– Har du opplevd automatisk nødbrems, i så fall hvordan gikk det?

Arvid Olsen bruker salongen når han ikke kjører. Her lager han frokost og her slapper han av på kveldene. Nede til høyre ser vi det romslige kjøleskapet.
Arvid Olsen bruker salongen når han ikke kjører. Her lager han frokost og her slapper han av på kveldene. Nede til høyre ser vi det romslige kjøleskapet.

– Ja, det har jeg. Og den kan slå inn på ting vi ikke ser. Det har skjedd et par ganger og da kjenner du det i hjertepumpa. Først kommer et varsel i displayet og av og til rekker jeg ikke å reagere før bremsene slår inn. På glatt føre kan det nok være litt ekkelt. Det er noe den registrerer som jeg ikke ser, så når jeg får det varselet i displayet, tar jeg en korrigering med rattet for å prøve å få den bort fra å nødbremse, men det er ikke alltid det holder. Kanskje er det skilt eller noe annet i veikanten den reagerer på?

Det digitale instrumentpanelet

– Er det enkelt nok å lese det som vises?

– Ja, det er logisk, med store bokstaver og tegn.

– Er det enkelt nok å finne frem i menyene til det du trenger?

– Ja, alt ligger på en rekke øverst og så kan du gå inn og bla deg frem dit du vil.

– Kan du skreddersy instrumentvisningen til dine behov?

– Nei, her er det faste display. Jeg har som regel kjøre- og hviletid oppe.

– Har bilen førercoaching fra produsent? Er den i så fall nyttig?

Vi har testet fem av de store til nå, og kan slå fast at i Mercedes Actros lever du høyest over bakken, 168 centimeter. 

Ooverraskende nok er det likevel bak rattet i en Actros at føreren ser asfalten nærmest bilen gjennom frontruten. 

I våre tester skiller det hele 2,5 meter mellom Actros og Scania S-serie. En interessant observasjon i disse tider, hvor man får bruksforbud hvis man har noe på dashbordet eller i frontruten som hindrer sikt...
Vi har testet fem av de store til nå, og kan slå fast at i Mercedes Actros lever du høyest over bakken, 168 centimeter. Ooverraskende nok er det likevel bak rattet i en Actros at føreren ser asfalten nærmest bilen gjennom frontruten. I våre tester skiller det hele 2,5 meter mellom Actros og Scania S-serie. En interessant observasjon i disse tider, hvor man får bruksforbud hvis man har noe på dashbordet eller i frontruten som hindrer sikt...

– Kan ikke si jeg bruker den så mye. Vi har Fleetboard i alle bilene og på kontoret henger listene over hvert bilmerke. Mitt navn står på toppen når det gjelder Actros, så jeg får en tur til fabrikken i premie i år som i fjor.

– Hva er den beste forenklingen og hva er den dårligste bieffekten av stadig mer data i lastebilen?

– Den beste er at man har kontroll på og får beskjed om alt som oppstår av feil med bilen. Bieffekten er at du ikke får gjort noe som helst med de feilene. Man må på verksted for alt.

Telefon, radio, musikk, navigasjon

Elektriske solskjermer, men hvorfor ikke la dem dekke hele veien? En lav kveldssol mellom grantrær, virker som blitzregn inn denne sprekken og kan være sinnsykt irriterende.
Elektriske solskjermer, men hvorfor ikke la dem dekke hele veien? En lav kveldssol mellom grantrær, virker som blitzregn inn denne sprekken og kan være sinnsykt irriterende.

– Brukes originalutstyr fra bilprodusent eller ekstern leverandør?

– Har satt inn ekstra DAB, men telefonen brukes på original handsfree.

– Er det lett å koble opp telefon, finne radiostasjon og plotte rute?

– Den originale GPS’en er helt koko. Den styrer meg mot Sverige uansett hvor jeg skal hen i Norge. Så der kjøpte vi en ekstern Garmin i stedet.

Kommunikasjon med

kontoret/kundene

– Hvordan holder du kontakt med kjørekontoret og mottar/registrerer oppdrag?

– Det går på telefon.

– Manuell eller automatisk nedlasting av sjåførkort og bilkort?

– Automatisk.

Design

– Hvilken lastebil er den peneste å se på og hvorfor?

– Vanskelig, men jeg tror det må bli en Scania 143 Streamline, gjerne med snute.

Fakta om bilen

Spesifikasjoner:

Mercedes Actros 2558 6x2

Kjørelengde per dato: 72.800 km

Bilen tatt i bruk: 24. juli 2017

Type kjøring:

jører EX-3 skaptralle med stykkgods i Norge og Sverige.

Bilansvarlig: Trond Stuevold, Børstad Transport AS

– Hva var den utløsende faktor for at dere kjøpte akkurat denne bilen?

– Vi handler blant tre bilmerker til våre sjåfører. Arvid ville ha Actros.

– Er forventningene innfridd?

– Det skjer jo ting med alt som ruller, men vi har fått den bilen vi bestilte. Driftsmessig og kostnadsmessig kommer den bra ut.

– Serviceavtale?

– Nei. Vi kjører på intervallene og tar de foreskrevne servicer. Vi tenker å prøve uten serviceavtale på våre Mercedeser og se hva kostnadene blir. Føler de kommer godt ut så langt.

– Finansiering? – Det varierer fra bil til bil, men denne kjøpte vi cash.

– Hvem har bygget påbygget og hvorfor?

– Mercedesverkstedet Trønderlinjen. De klargjorde bilen da den var ny.

– Hva består det av?

– Standard svingskivepåbygg.

Herlig med transportører som tør å skryte litt av seg selv når viktige milepæler passeres.
Herlig med transportører som tør å skryte litt av seg selv når viktige milepæler passeres.
Actros_001_966432
Actros_001_966432