Nye regler for EU-kontrol:

Disse traktorene skal inn til EU-kontroll

Skal ramme de som bruker traktoren som lastebil

Traktorer som blir brukt nærmest som lastebil skal inn til EU-kontroll fra 2021.
Traktorer som blir brukt nærmest som lastebil skal inn til EU-kontroll fra 2021. Foto: Svein-Ove Arnesen
Publisert Oppdatert

Fra 2021 kommer det krav om kontroll av traktorer med hastighet over 40 km/t.

– Disse traktorene skal inn første gang etter fire år og deretter annethvert år, og reglene gjelder traktorer som hovedsakelig brukes til transport eller arbeid på offentlig vei. Har du traktor som bare brukes på offentlig vei i egentransport i primærnæring, kan du få unntak fra kravet om kontroll, sier avdelingsdirektør Henning Harsem i Statens vegvesen.

Traktor-EU-kontroll:

Fra 1. oktober 2021: Traktorer innlemmes i kontrollordningen. Dette gjelder traktor konstruert for en hastighet på over 40 km/t. Det kan gis unntak for traktorer som benyttes i primærnæring og bare unntaksvis kjører på offentlig vei i egentransport. Det blir egen kontrollorgankategori for traktor.

Beskytte transportnæringa

Til fagbladet Bedre Gardsdrift uttaler han at formålet er å beskytte transportnæringa.

Det er de som nærmest benytter traktoren som lastebil dette skal ramme.

- Når det kommer til leiekjøring, er vi veldig i grensesona, man må spørre seg om det er en del av gardsdrifta, sier Harsem.

Ikke et uvanlig syn på veiene rundt og i Oslo dette.
Ikke et uvanlig syn på veiene rundt og i Oslo dette. Foto: Svein-Ove Arnesen

Det skal bli en egenerklæringsløsning som baserer seg på at bonden skriver et egenerklæringsskjema om at lasten han har med seg går under primærnæring.

Hvert år - som vanlig

Kontrollintervallene forblir de samme som i dag, det vil si at personbiler stort sett skal inn første gang etter fire år og deretter annethvert år, mens kjøretøy over 7 500 kg skal inn hvert år.

Abonner på AnleggsMagasinet og TransportMagasinet

Denne må sannsynligvis inn til EU-kontroll hvert år etter 2021.
Denne må sannsynligvis inn til EU-kontroll hvert år etter 2021. Foto: Fredrik Saugstad