Gucci tester grønn transport

Oslo Fashion Week åpnet med brask og bram tirsdag kveld. Samtidig har transportgiganten TNT lansert et grønt pilotprosjekt med en av motebransjens hotteste aktører, Gucci.

tnt

tnt

Publisert Oppdatert

Det italienske motehuset Gucci setter nå i gang et nytt miljøvennlig logistikkonsept for luksusmerkets butikker i motebyen Milano. Sammen med TNT og Iveco skal færre turer og elektriske varebiler føre til en kraftig nedgang i utslipp.

- Miljø og miljøhensyn er svært viktig for TNT. At et av verdens ledende motehus viser vei sammen med Iveco og oss er både innovativt og holdningsskapende, sier administrerende direktør i TNT Norge, Terje Ragnem.

Logistikkonseptet for Gucci i den italienske storbyen er basert på tanken om 'zero emission', der prosjektet sikter seg inn mot mer effektiv henting og levering ved motegigantens butikker.

Dette har tradisjonelt blitt utført av flere forskjellige biler, flere ganger i løpet av dagen. Det er denne CO2 -bruken som nå skal ned. Ved hjelp av Fiat-eide Iveco, som leverer elektriske varebiler, setter de nå i gang pilotprosjektet i den italienske motehovedstaden.

Prosjektet i Milano er en del av TNTs globale initiativ, City Logistics, som har som mål å redusere CO2 -utslipp, bilstøy og trafikkbelastning fra varebiler i storbyer.

TNT tester forskjellige transportmidler for å ha så lave utslipp som overhodet mulig, og for tiden er fire alternative forsyningskjeder i bruk i europeiske storbyer.

Ett av tiltakene er eldrevne fraktsykler med lasteplan, kalt 'Cyclocargo', som kutter TNTs CO2 -utslipp med 400 kilo i uken bare i Brussel.