Fikk trailer i fleisen: - Snart er det jo en bonus om vi kommer hele hjem fra jobb

- Jeg er ufattelig glad for at jeg og ikke en personbil møtte denne traileren.

Her er det like før det smeller. Se video i saken under.
Her er det like før det smeller. Se video i saken under. Foto: Privat
Publisert Oppdatert

- Dette blir jo bare verre og verre, sukker yrkessjåfør Bård Pettersen. Snart er det en bonus om vi kommer hele hjem.

Lørdag opplevde Pettersen alle sjåførers store skrekk. Han fikk en semitrailer rett i fronten og unngikk med alt hell å bli fullstendig knust.

- Det er viktig å få historien frem. I nord blir tilstandene stadig verre, fortviler Pettersen. Han forteller at tankene hans den siste tiden har dreiet seg om den 22-årige unge gutten som fortsatt svever mellom liv og død på sykehuset i Tromsø. Saken har fått stor oppmerksomhet, spesielt i media i nord.

Lite visste han at han få dager selv skulle oppleve marerittet da tralla på et liknende utenlandsk vogntog traff ham rett i fleisen på E6 ved Smalåsen.

- Jeg hadde vært i Trondheim og var på tur nordover. Tok pausa ved Harran og reiste videre. Ved Smalåsen reduserer jeg til 11 tonns drivakseltrykk for å sikre at jeg ikke skulle få hjulspinn. Så senket jeg farten til 60 km/t. Noe fortere kan du ikke kjøre på vinterføre her.

- Jeg er ikke så redd av meg, men jeg synes det er viktig å få disse historiene frem. Det er skremmende, forteller Bård Pettersen.
- Jeg er ikke så redd av meg, men jeg synes det er viktig å få disse historiene frem. Det er skremmende, forteller Bård Pettersen. Foto: Privat

Så kommer jeg rundt svingen og møter vogntoget. Jeg vil tro at sjåføren tro inn bremsen da han så meg. I alle fall skjedde ting så fort etterpå at jeg ikke en gang rakk å tenke før det smalt. Tralla skled rett inn i meg. Hadde det vært en termotralle, ville jeg ikke kunne gått ut av bilen etterpå.

- Hva mener du må til for å bedre forholdene?

- At sjåførene får mer kunnskap. At de vet hva de går til og at utrustning som dekk blir bedre. Vi skal ikke skjære alle utlendinger over en kam, det er også uvettige norske sjåfører på veiene, men mange utenlandske sjåfører mangler vår kunnskap.

- Det er ikke første gangen du er utsatt for en skremmende situasjon?

- Nei. Det er bare to uker siden jeg sist møtte et utenlandsk vogntog i et skremmende tilfelle i Nordland.

Tralla på den møtende bilen etter ulykken. - Hadde dette vært en termotralle, ville det kunne gått riktig galt, mener Pettersen.
Tralla på den møtende bilen etter ulykken. - Hadde dette vært en termotralle, ville det kunne gått riktig galt, mener Pettersen. Foto: Privat

Den gang slapp Pettersen med skrekken. Men det var fordi det tilfeldigvis var et ekstra kjørefelt han kunne kaste seg ut i.

- Du bruker dashbordkamera?

- Ja, det er den beste advokaten vi kan ha i vårt yrke. Den viser saken uansett om du har skyld eller ikke. Mitt er stemmestyrt og det første jeg tenkte på å si da jeg kom ut i grøfta var «Garmin, save video». Politiet fikk videoen med det samme.

Det er ennå for tidlig å si hva som er årsaken til den siste ulykken ennå. Det var en toakslet trekkvogn med kapelltralle og sjåføren var polsk. Til NRK forteller etterforskningsleder at den tekniske etterforskningen ennå ikke er kommet langt nok til at man kan si noe om årsaken til ulykken.

Selv mener Pettersen at han var heldig. - Jeg er øm i knærne etter møtet med torpedoveggen og ganske mørbanket. Ellers går det bra. Heldigvis er jeg en gammel fisker og ble ikke så redd. Jeg skal ut på veien igjen ganske kjapt.

Men jeg tør ikke tenke på hva som kunne skjedd om dette vogntoget hadde møtt en personbil og ikke meg i lastebil ved dette tilfellet.

En kollega som har kjørt en mannsalder, mener at tilstandene i nord aldri har vært verre enn nå. Det er skremmende, avslutter Pettersen.

I videoen under kan du se hans forrige nesten-ulykke. Den er ikke mange ukene gammel.

Les også kollega Frode Telleviks kommentar fra tidligere i dag: Når snøen kommer, forsvinner gjerne marginene. Det kreves erfaring for å vite hvordan man finner dem igjen. Det er her den menneskelige faktoren kommer inn.