NLF-gladsak 8. mars:

Kvinnelige sjåfører mest lønnsomme

Fordi de kræsjer mindre

Hege Ottershagen Urtegård omskolerte seg fra kontorarbeider for tre år siden, og stortrives. Om myk kjøring sier hun: - Det er egentlig enkelt. Vi bremser når vi må.
Hege Ottershagen Urtegård omskolerte seg fra kontorarbeider for tre år siden, og stortrives. Om myk kjøring sier hun: - Det er egentlig enkelt. Vi bremser når vi må. Foto: Haakon Førde
Publisert Oppdatert

Det er SSB og forsikringsselskapene som står bak tallene.

Trafikkskadestatistikk fra 2016 bekrefter en tendens næringen har sett i mange år: Kvinnelige lastebilsjåfører har færre ulykker enn menn, og ulykkene de er innblandet i har generelt lavere skadegrad.

Ifølge SSB var det i 2016 omlag 1 000 kvinner registrert med yrket "lastebil- og trailersjåfør", av totalt 26 000 i Norge.

Tall fra trafikkskadestatistikken viser at det i 2016 ble registrert 3 678 ulykker med lastebil hvor kjønn på sjåfør ble registrert.

Av disse er bare 79 ulykker tilskrevet kvinnelige sjåfører, mens de resterende 3 599 tilskrives menn. Fordelt på det totale antallet sjåfører betyr det at kvinner har omtrent halvparten så høy ulykkesfrekvens per sjåfør som sine mannlige kollegaer.

I tillegg til en langt lavere ulykkesfrekvens er kostnaden per skade også halvparten så stor for kvinner i lastebilyrket som for menn.

Skadekostnad per manneulykke ligger på 30 125 kroner, noe som gir en årlig gjennomsnittlig kostnad per mannlige sjåfør på 4 338 kroner.

Gjennomsnittlig kostnad per kvinnelige sjåfør er 1 181 kroner - altså fire ganger lavere enn hos menn.

Administrerende direktør i NLF Geir A. Mo håper både gutter og jenter sikter seg inn på transportyrket i fremtiden, men legger ikke skjul på at kvinnene vil bli spesielt ettertraktet.

- Norge trenger absolutt flere kvinnelige yrkessjåfører. De har ikke bare færre skader, men de kjører også penere. Det gir utslag i lavere driftskostnader knyttet til drivstoff, dekk og bremser.