Ny Scania V8

Kommer med tre effektnivåer, men vi vet om testbiler med sterkere motorer.

Publisert Oppdatert

Ryktene om en ny Scania V8-motor har gått en stund. I dag kom meldingen om at det nå kommer en ny generasjon Euro 6 V8-motor i tre forskjellige effektnivåer.

Ingen av de tre topper dagens 730. De nye motorene har 520, 580 og 650 hestekrefter og Scania reklamerer med et redusert drivstofforbruk på 7-10 prosent.

650-motoren gir fullt 3300 NM fra 950 omdreininger, uten begrenset dreiemoment på noe gir. Det gir eksempelvis mulighet til å velge en rask bakakselutveksling og dra nytte av å senke turtallet og dermed også forbruk. Scania innførte i fjor en ny bakakselvariant med 2.35: 1, et forhold som kan passe perfekt med dreiemomentet i kraftige V8-motorer til langtransport.

V8-motorene til Scania har vært et ikon i snart 50 år. I 1969 lanserte de første generasjon på 350 hk. Mange fryktet at V8-motorene ville dø hen med nye krav og lanseringer, men dengang ei.

- I skiftet mot smartere transport, er kjøretøykombinasjoner med høyere totalvekt en viktig faktor. Det er også årsaken til trenden vi ser med økende etterspørsel etter kraftigere lastebilmotorer, sier Alexander Vlaskamp, Senior Vice President, Sales & Marketing, Scania i en pressemelding.

Testbil med 854 hk

Til de som ble skuffet over at det ikke i dag ble sluppet noen nyhet om en motorversting, kan vi trøste om at det kanskje kommer noe senere:

Tungt.no er kjent med at det i Sverige går testbiler merket med S-730, men som ifølge det svenske trafikverket er registrert med 637 Kw. Det er 854 hk. Da snakker vi.