23948sdkhjf

Rumenske Blomquist-sjåfører på glatta

Posten og Bring sender sine sjåfører som er uvant med norsk vinterføre på glattkjøringskurs for å gjøre dem tryggere på veien.

Blomquist-biler som setter seg fast omtrent før snøen rekker å lande, har vi sett flere tilfeller av de siste årene. Enkelte har sperret trafikken, mens andre har kjørt seg fast på gangveier. Så har da også Posten og Bring fått gjennomgå for nettopp dette med spørsmål både om sjåførenes arbeidsforhold, kyndighet og utstyr.

Les også: Statsrådens lastebil!

Les også: Postens bortforklaring

Nå har Posten og Bring tatt til orde for at det er deres ansvar at kjøretøy og dekk tilfredsstiller standarden som trengs for å kjøre på norske vinterveier.

I helgen fikk Vålerbanen i Hedmark besøk av Posten og Bring og sjåfører fra det slovakiske transportselskapet Blomquist Trucking, som Posten eier.

Erfaring til ettertanke

Posten ønsket at de utenlandske sjåfører som er på oppdrag i Norge skulle få kjenne på kroppen hvordan det er å håndtere mange tonn med kjøretøy når glattisen prøver å få overtaket. Det ga erfaring til ettertanke.

- Jeg har sett med egne øyne hva som kan skje hvis du kjører litt for fort. Vi kan være farlige i trafikken for både oss selv og andre. Dette kurset er veldig nyttig. Jeg har lært mye, sier den rumenske sjåføren Ionut Cristian Ionescu, som iblant kjører for Bring på norske vinterveier.

- Her kan sjåførene under trygge forhold trene på å skli av veien uten å ødelegge utstyr eller skade mennesker, sier Stein Børre Johnsen i Bring. Man får litt feeling på hvordan hverdagen er og hvor lite som skal til før det slipper. Dette er prøver som vi ikke kan ta oss råd til å gjøre i trafikken, sier han.

Skaper norske arbeidsplasser

At norskeide Bring bruker utenlandske sjåfører har også vært emne for kritikk. I den velregisserte filmen som Posten selv har produsert tar Stein Børre Johnsen til orde for at de bruker utenlandske sjåfører for å vinne frem i det internasjonale transportmarkedet. Han mener at de skaper arbeidsplasser i Norge ettersom de vinner anbud på å frakte utenlandsk gods hit til Bring sine terminaler som norske sjåfører deretter distribuerer.

Uansett må det være av det gode at Bring tar jobben med å lære opp sjåfører og at de får prøvd seg på Vålerbanen. Selv om noen vil spekulere i om dette er et stunt som er gjennomført for å imøtegå tidligere kritikk er det ingen tvil om at dette er et kurs som alle sjåfører som kjører i Norge bør ha.



Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094