Kontrollerte 150 kjøretøy - 40% hadde AdBlue-blokkere. Alle ønskes god tur videre.

Ikke rare straffen for å jukse. Nå tas rekordmange.

Øyvind Grotterød ved Statens vegvesen på Svinesund tar mange med såkalte AdBlue-blokkere for tiden.

Øyvind Grotterød ved Statens vegvesen på Svinesund tar mange med såkalte AdBlue-blokkere for tiden.

Publisert Oppdatert

For kort tid tilbake hadde kontrollørene ved Svinesund danske kollegaer på besøk. Danskene ville ha opplæring i hvordan man kunne avsløre AdBlue-blokkere. I løpet av tiden danskene var på plass, ble det kontrollert 150 kjøretøy.

- Jeg tar nok ikke i om vi sier at omkring 40% av disse hadde blokkere, forteller Øyvind Grotterød til tungt.no.

Nå hører det til saken at kontrollørene er veldig flinke til å plukke ut «de rette bilene». Derfor må man ta statistikken med en klype salt. Ja, det kan være lett å tro at det dermed ruller 40% lastebiler med blokkere rundt. Så ille er det nok ikke. Den tyske foreningen Camion Pro og TV-kanalen ZDF opererer med tall på 20%, men jeg ville ikke bli overrasket om det reelle tallet er høyere, sier Grotterød. Han synes det er trist.

- Det er ille nok at vi stopper biler med Euro 4 og Euro 5 som jukser, men jeg synes det er ille at vi også har stoppet kjøretøy med Euro 6, forteller han.

Foreløpig er det ikke store straffen som venter jukserne. - Målet er å sende de på verksted og få bilene tilbake i original stand, men dagens praksis er annerledes. Vi gir dem en mangellapp og ønsker dem en god tur videre, avslutter Grotterød. I motsetning til jukserne har han et regelverk å forholde seg til og rammene rundt tillater foreløpig ikke andre sanksjoner. Dermed er det mange miljøverstinger som kommer rullende inn over grensene.

Men: Hvorfor jukses det? Er produsentenes system for dårlig? Vi har sjekket ut saken med lastebilprodusenter og en rekke lastebilfolk.