Landrover discovery:

Stor, dyr og deilig

En av de dyreste varebilene på markedet har en uventet overraskelse

Discovery er lett å like om du vil bruke nesten en million på en varebil, da.
Discovery er lett å like om du vil bruke nesten en million på en varebil, da. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert Oppdatert

Man har jo litt høye forventninger idet man setter seg inn i en varebil til 900.000 kroner, og de fleste blir oppfylt her.

Den største overraskelsen først.

At en SUV på 2,5 tonn med 285 hestekrefter, som klarer 0 til 100 km/t på litt over åtte sekunder kommer til å være tørst var vi overbeviste om.

Resultatet etter en langtur viste likevel bare 0,69 liter på mila mot oppgitt forbruk på 0,72. Det sliter de aller fleste pickupene og store SUVer med å få til.

Kjørecomputeren sa 0,65, vi målte den til 0,69, men uansett er det svært anstendig mener vi.
Kjørecomputeren sa 0,65, vi målte den til 0,69, men uansett er det svært anstendig mener vi. Foto: Fredrik Saugstad

Land Rover har visstnok slanket den med 480 kilo fra forrige utgave, men likevel, det imponerte en smule.

Innfrir

Disco nummer 5 har blitt mer luksuriøs og nærmer seg mer Range Rover. Komforten innfrir med deilige seter, masse utstyr, god ergonomi og lavt støynivå. Stereoanlegg og DAB-radio leverer så det holder. Utformingen på instrumenter og midtkonsoll har mer klassisk stil enn moderne stil, men det er lett å venne seg til.

Mer klassisk engelsk stil enn veldig moderne, men den er lett å venne seg til.
Mer klassisk engelsk stil enn veldig moderne, men den er lett å venne seg til. Foto: Fredrik Saugstad

Komforten blir godt hjulpet av motoren, en dempet dyp harmonisk brumming høres under panseret. Men sekseren på tre liter våkner raskt til liv om du vil foreta en forbikjøring. Bunndraget er deilig og de 600 newtonmeterne skyver deg raskt opp i fart.

Det er liten tvil om at dette er en drømmebil på langturene. Likevel hadde jeg forventet noe mindre stumpete understell på anleggsveiene, det burde den ha klart med luftfjæring.

Terrengrespons

Terrain Response 2-systemet, har blitt omtalt som det beste 4x4-systemet du kan få. Det gir deg hele sju knapper og leke med. Selv om du kan velge mellom gress, grus, snø, gjørme, røtter og sand, fikser den alt på egenhånd når den står i Auto, var vår erfaring. Du kan fint trekke henger på 3,5 tonn med denne, og her er det selvsagt elektrisk utfellbart hengerfeste.

Terrain Response 2-systemet, har blitt omtalt som det beste 4x4-systemet du kan få
Terrain Response 2-systemet, har blitt omtalt som det beste 4x4-systemet du kan få Foto: Fredrik Saugstad

På enkelte detaljer viser Land Rover at den går lenger mot det praktiske. Som for eksempel funksjonen som måler kulevekta på tilhengeren, eller knappen i bagasjerommet eller på menyen på skjermen som aktiverer sjekkfunkjsonen for om alle tilhengerlysene virker. Da kjøres en syklus der alle lysene lyser hver for seg uten at du trenger noen i forsetet for å aktivere dem. Fiffig!

Masse stæsj

Som personbil med fem seter ville denne kostet 1.109.010 kroner, men varebilutgaven starter på 778.950 kroner. Du kan også velge 2-literen med 250 hester, da starter den på 684.900.

Ryddig og fint, men ikke noe interiør for arbeidshansker.
Ryddig og fint, men ikke noe interiør for arbeidshansker. Foto: Fredrik Saugstad

Andelen Discovery som blir registrert som varebil er på 80 prosent.

Dette er HSE-utgaven som har Terrain response 5-mode, regnsensor, tilhenger stabilitetsassistent, LED-hovedlys og LED-signaturlys, 20-tommers alufelger, 12-veis justerbare elektriske frontseter i skinn med minne på førersetet, parkeringsassistent, ryggekamera og elektrisk bakluke.

Tilhengervekt på 3,5 tonn og nyttelast på 515 kilo innfrir.
Tilhengervekt på 3,5 tonn og nyttelast på 515 kilo innfrir. Foto: Fredrik Saugstad

Denne har i tillegg panorama glasstak, parkeringsvarmer med fjernkontroll, premium ebony taktrekk, intelligente fjernlys og takrails i full lengde.

Vi mener dette er noe av det beste vi har kjørt på langtur, den klarer seg bra i terrenget, men den er for stumpete på dårlig vei, har dårlig vareromløsning og er selvsagt dyr.

Abonner på Anleggsmagasinet

Stor og fin luke, men vareromsgulvet burde være bedre utført.
Stor og fin luke, men vareromsgulvet burde være bedre utført. Foto: Fredrik Saugstad

Et par premium-SUVer som er dyrere med grønne skilt er Mercedes-Benz GLS og G-klasse.

Småting glir innunder plata bak og om du skal inn noe stort og langt blir det tuklete.
Småting glir innunder plata bak og om du skal inn noe stort og langt blir det tuklete. Foto: Fredrik Saugstad
V6 diesel på tre liter koblet til 8 trinns ZF-automat fungerer svært godt.
V6 diesel på tre liter koblet til 8 trinns ZF-automat fungerer svært godt. Foto: Fredrik Saugstad

Discovery Varebil HSE 3.0D 258 hk

0 - 100 km/t: 8,1 sekunder

Dreimoment: 600 Newtonmeter

Egenvekt: 2535 kg

Forbruk oppgitt: 0,72 l/mil

Forbruk målt: 0,69,2 l/mil

Co2: 189 g/km

Tilhengervekt: 3500 kg

Tillat totalvekt: 3050 kg

Tillatt vogntogvekt: 6550 kg

Nyttelast: 515 kg

Lengde: 497 cm

Bredde: 200 cm

Høyde: 185 cm

Akselavstand: 292 cm

Pris denne: 900.300 kr