AMV FL 70 Hybrid tar form

Dette blir den første norskproduserte frontlasteren siden 2008.

Slik så AMV FL 70 Hybrid ut den 7. juni på AMVs verksted i Flekkefjord.
Slik så AMV FL 70 Hybrid ut den 7. juni på AMVs verksted i Flekkefjord. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert Oppdatert

Det er 2,5 år siden AMV startet opp prosjektet med egenprodusert frontlaster på oppdrag fra Skanska.

Riksentreprenøren har bestilt de fire første maskinene og den første overleveres i september.

Dette blir da den første norskproduserte gravemaskinen på 15 år. I Norge er det ikke produsert frontlastere siden Sandvik bestemte å legge ned produksjonen av Brøyt-maskiner i 2008.

FL 70 er bygget på B9-understell.
FL 70 er bygget på B9-understell. Foto: Fredrik Saugstad

Dieselelektrisk hybrid

Maskinen blir en dieselelektrisk hybrid og er designet i sin helhet av AMV.

Dieselmotoren skal sørge for fremdrift på beltene, mens lastingen skal gjøres med kraft fra elmotoren og nettstrøm.

Maskinen tilpasses for jobb i tunneler med tverrsnitt på T9,5 og større, stort sett vil dette dreie seg om veitunneler.

70-tonner

AMV frontlaster er bygget på et B9-understell på 26 tonn, noe man normalt vil finne på en 90-tonns maskin. Maskinen ferdig satt sammen vil veie 70 tonn, derav navnet FL 70 Hybrid.

Mye ledig plass på høyre side, her skal motorpakka monteres.
Mye ledig plass på høyre side, her skal motorpakka monteres. Foto: Fredrik Saugstad

Andersen Mek. Verksted tar i bruk mye av deres høye ingeniørkunnskap og erfaring på prosjektet. Et eksempel er den egenutviklede hydraulikksentralen på 400 kilo som skal sørge for maskinens hydraulikkapasitet på 900 til 1000 liter i minuttet.

- Hydraulikktanken er på 800 liter og hele mengden skal gå igjennom systemet på et minutt, forklarer prosjektleder Johannes Grøtteland på AMV.

Omtrent slik blir maskinen seende ut.
Omtrent slik blir maskinen seende ut. Foto: AMV

Gjerstad-samarbeid

Skuffestørrelsen er 5,3 kubikkmeter og den er utviklet i samarbeid med Gjerstad. Maskinen vil redusere lastetiden eller syklustiden drastisk.

Hvordan en industribedrift fra Flekkefjord finner det for godt å sette i gang med slikt prosjekt, forklares slik:

- Vi så at det var et behov i markedet basert på den dialog vi har med våre ulike kunder, forklarer Peder Anderesen, adm dir i AMV.

Maskinen kan leveres med hevbar hytte som opsjon.
Maskinen kan leveres med hevbar hytte som opsjon. Foto: AMV

Det er utlastingen som krever energi

Han forklarer videre at typisk i tunneldriving i dag, så er hele 80 til 90 prosent av dieselforbruket relatert til utlastingen av sprengstein. Forbruket er delvis til selve utransporten, men hovedsakelig til lastemaskinen.

– Endrer vi fra standard lastemaskin til frontlaster antas det, basert på de forholdstall AMV har innhentet, at man kan redusere ventilasjonsbehovet med 40 til 50 prosent samt at energikostnaden kan reduseres med 50 til 60 prosent.

Les hele saken i Anleggsmagasinet Nr.6 som kommer ut 23. august.