23948sdkhjf

Endelig i mål: Ann Therese møtte fordommer - nå har hun drømmejobben

Ann Therese Ripel Jensen (32) møtte fordommer da hun søkte jobb som yrkessjåfør i 2009. Nå har hun endelig nådd målet.

Sist vi intervjuet Ann Therese Ripel Jensen, var hun i ferd med å gi opp sjåføryrket etter å ha fått avslag på flere titalls søknader.

I tillegg ble hun møtt av holdninger det var til dels tungt å svelge.

- Alle sa det var positivt med jenter i bransjen og alt det der, men så kom det negative til slutt. At jeg ikke klarte å løfte tungt og ikke hadde erfaring. Som jente kom jeg til kort hos de fleste jeg pratet med, uttalte hun til TM i 2009.

Den siste vinteren har hun gitt svar på tiltale.

Kjetting

Ann Therese har brøytet fylkesvei 520 mellom Ropeid og Sauda, i tillegg til Saudafjellet.

- Det jeg fikk høre mest i 2009, var at jeg ikke ville klare å legge på kjetting. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har gjort det denne vinteren. Det meste er 14 ganger av og på i løpet av en natt, forteller hun.

Veien over Saudafjellet må kunne betegnes som noe av det villeste i Sør-Norge.

Vinterstengt mellom Breiborg og Røldal, men en stor besparelse for den som skal fra Sauda og østover på sommerstid.

Bonde

I en fireakslet Scania R730 har den blide sjåføren nå funnet meningen med livet.

Hva har hun gjort siden sist?

 - Vi kjøpte gård. Jeg og mannen min Eivind valgte å prøve bondeyrket. Det ble for oss et alternativ ettersom jeg ikke fikk jobb. Men vi var uheldige og fikk mye motgang i gårdsdriften også. Først smitteutbrudd og deretter kollapset gjødselkjelleren så alt rant ut. Det positive er at vi fikk tre barn til i denne perioden, så nå har vi fem gutter å ta oss av, smiler hun. Ungeflokken er i alderen 2, 5, 7, 9 og 13 år.

Sauda

Eivind Jensen begynte etter hvert å jobbe for AS Forskaling i Sauda. Gården ble solgt og daglig leder Alf Jostein Årtun fant etter hvert plass til Ann Therese på laget også. Han var ikke et øyeblikk i tvil om at Ann Therese ville tilføre bedriften mye.

- Vi kjente jo til henne ettersom Eivind jobbet her. Ikke har vi fordommer mot damer heller, så jeg var egentlig ikke i tvil. Vi trengte folk og hun har hatt en bratt lærekurve, innrømmer sjefen.

- Det er ikke alle vi hadde sendt på brøyting på Saudafjellet, men Ann Therese har klart seg veldig bra. Og alle dem som valgte å ikke tilby henne jobb fordi hun er dame syns jeg oppriktig synd på. Jeg håper de endrer syn etter hvert. De har gått glipp av en veldig god sjåfør og arbeider, slår han fast.

Spennende

- Jeg stortrives, erkjenner Ann Therese.

Når været drar seg til og man er uten mobildekning i 20 minutter av gangen kjenner man at man lever. Man er alene og må sørge for å ha nok diesel og mat i bilen. - Da er det på med spotify og gjøre det beste ut av det. Jeg måtte ofte stå i ro og vente til vinden ga meg noen meter sikt i vinter, sier hun.

En trøst er det at sjefen følger med på GPS om det går på frem eller stanser opp. Nå ser de begge frem til en ny sesong med brøyting på bratte fjellveier.

Drømmen

Etter planen er hun ferdig med fagprøven om et års tid.

Vi spør om Ann Therese er i mål med sine lastebildrømmer nå, eller om det står mer på listen.

- Jeg har en vanvittig kjekk sjef. Vi har bra arbeidsmiljø og stiller opp for hverandre. Passe stort firma og jobben i seg selv er utfordrende. Jeg blir presset til å utfordre meg selv på en god måte, så jeg tror jeg har fått det jeg har drømt om, avslutter hun.

Denne saken sto på trykk i sin helhet i TransportMagasinet tidligere i år. Du kan få et godt tilbud på abonnement her.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.08