Ferdigstiller Reinlivegen i oktober

"Et godt eksempel på hva man kan få til når dyktige og erfarne folk på entreprenør- og byggherresiden leter etter løsninger sammen".

45.000 kubikkmeter tunnelmasse kjørt opp til og lagt ut nederst på den nye fylkesvegstrekningen fra Bagn opp mot Reinli.
45.000 kubikkmeter tunnelmasse kjørt opp til og lagt ut nederst på den nye fylkesvegstrekningen fra Bagn opp mot Reinli. Foto: Google Maps Street View
Publisert Oppdatert

Brødrene Dokken fikk jobben med å ferdigstille den første strekningen av ny veg fra Bagn til Reinli. Den 700 meter lange vegen skal stå ferdig i midten av oktober.

Reinlivegen har fått totalt 140.000 kubikkmeter, godt synlig på denne google-skjermdumpen.
Reinlivegen har fått totalt 140.000 kubikkmeter, godt synlig på denne google-skjermdumpen. Foto: Google Maps

God planlegging fra Statens vegvesen og Skanska i forbindelse med arbeidet med ny E16 fra Bagn til Bjørgo, gjør at trafikken på fv. 220 Reinlivegen slipper å sneie hushjørnene nederst på den smale og svingete fylkesvegen etter åpningen av ny E16 i oktober. Særlig større kjøretøy har skapt problemer på den kronglete strekningen.

Sparte transport

Planen var å frakte tunnelmassen fra Bagnskleivtunnelen opp til Kjerringsvingen.

I stedet er 45.000 kubikkmeter tunnelmasse kjørt opp til og lagt ut nederst på den nye fylkesvegstrekningen fra Bagn opp mot Reinli.

E16 Bagn - Bjørgo

Skanska er hovedentreprenør, og Veidekke leverer asfalt. Blant lokale aktører finner vi Brødrene Dokken AS og Ryfoss Betong.

Totalt er det kjørt ut om lag 130.000 kubikkmeter på det som skal bli ny fylkesveg. I tillegg er det også brukt tunnelmasse for å bygge opp den nye fotballbanen i Bagn.

Therese Høy startet som prosjektleder for Vestoppland i juli 2018.Nå skryter hun av samarbeidet på E16 Bagn-Bjørgo-prosjektet med Skanska og Brødrene Dokken.
Therese Høy startet som prosjektleder for Vestoppland i juli 2018.Nå skryter hun av samarbeidet på E16 Bagn-Bjørgo-prosjektet med Skanska og Brødrene Dokken. Foto: Einar Søberg/vegvesen

- Dette har vært en vinn-vinn løsning for E16-prosjektet og Reinlivegen. Entreprenøren har spart seg for den lange kjøreturen med tunnelmasse. Samtidig får vegbrukerne og folk langs Reinlivegen en tryggere og sikrere start på turen fra Bagn opp til Reinli, sier prosjektleder Therese Høy i Statens vegvesen, prosjekt Vestoppland.

Brødrene Dokken

Brødrene Dokken skal gjøre jobben for Vegvesenet med å ferdigstille Reinlivegen med avretting, stikkrenner, rekkverk, skilter, asfalt og det som trengs for å sette trafikk på den strekningen.

Snudde hver stein

- Sammen med Brødrene Dokken har Vegvesenet tatt grep for å gjøre vegen ferdig innenfor de begrensede midlene vi har. Sammen har vi bokstavelig snudd hver stein for å finne billigere, men fullgode løsninger. Jeg synes det er et godt eksempel på hva man kan få til når dyktige og erfarne folk på entreprenør- og byggherresiden leter etter løsninger sammen. Her får vegbrukerne mye veg for pengene, sier Høy.

E16 Bagn - Bjørgo

Bagnskleivtunnelen blir 4,3 kilometer lang.
Den får 33 nødstasjoner, to snunisjer, flere havarilommer, brannventilasjon og fjernstyrte bommer.
Strekningen får fire bruer Vegen utvides til 8,5 meter og følger i stor grad dagens trasè fra Klosbøle til Bjørgo.
Største utbedring er omlegging av Kjerringsvingen på fylling.
Det skal gjennomføres sikringstiltak på dagens E16 i Bagnskleive.
Vegen blir fylkeveg og omkjøringsveg når tunnelen er stengt
Tunnelmasse skal kjøres til fv 220 Reinlivegen
Ny veg har en kostnadsramme på 1,52 mrd kr. (2018)
Staten bidrar med 1,1 mrd., mens billistene bidrar med 340 mil. kr i bompenger.