Fullelektrisk gravelaster fra Case

Det er ikke en konseptmaskin - de første leveres i år.

8 timers drift og samme ytelser som tilsvarende dieselmaskin sier Case.
8 timers drift og samme ytelser som tilsvarende dieselmaskin sier Case. Foto: Case
Publisert Oppdatert

Case avduket Project Zeus under Conexpo i Las Vegas.

Dette er oppsiktsvekkende av spesielt to årsaker:

1. Det er anleggsindustriens første fullelektriske gravelaster / traktorgraver satt i produksjon.

2. Hubertus Mühlhäuser, CEO i CNH Industrial, forklarte under Bauma i 2019 at Case ikke har noen tro på batterielektriske større maskiner og vil heller satse på gass inntill hydrogen blir en realitet.

Forklaringen på det sistnevnte, kan være at 580 EV sorterer under Eric Ziesser, global produktsjef for Case sine kompakte maskiner. Altså dette er regnet som en kompakt maskin.

Utseendet blir ikke slik på produksjonsmodellen, da vil den ligne mer på den vanlige 580 N og ha mye av det samme utstyret.
Utseendet blir ikke slik på produksjonsmodellen, da vil den ligne mer på den vanlige 580 N og ha mye av det samme utstyret. Foto: Case

Case Construction Equipment introduserer 580 EV med samme kapasitet og effekt som en tilsvarende dieseldrevet gravelaster. Lavere driftskostnader og null utslipp skal friste entreprenører og offentlige byggherrer som vektlegger alternative drivlinjer og lavere utslipp, forteller Case.

Til Norge?

At maskinen er rettet mot et urbant marked overrasker vel ingen, men om den kommer til Norge er foreløpig usikkert.

8 timers drift

Case 580 EV er drevet av en 480-Volts, 90 kWh lithium-ion batteripakke som kan lades med en 220-volt/trefase-kobling.

Hver fulle lading, som skal ta 8 timer, skal sørge for en driftstid på åtte timer. Batteriene drifter drivlinja og hydraulikken separat.

De to første har allerede blitt solgt og skal leveres i USA, og Case sier de kan produsere flere om etterspørselen tilsier det.

Planen er å øke produksjonen neste år.

Brytekraften skal være tilsvarende dieselmaskinen, mens man har fått til en effektøkning når man kjører og kjører samtidig.
Brytekraften skal være tilsvarende dieselmaskinen, mens man har fått til en effektøkning når man kjører og kjører samtidig. Foto: Case

Case mener gravelastere er perfekt for elektrifsiering pga bruken som varierer fra tung til lett og en del venting. Da kan entreprenøren konvertere sløste timer med dieseltomgang til null forbruks på batteri, men likevel være klar med fullt dreiemoment når maskinfører trenger det igjen.

Case produserte den første fabrikkintegrerte gravelasteren i 1957 og 580 EV er et betydelig steg i retning av bærekraft, utviklingen av masseforflytningsmaskiner og praktiske innovasjoner for eierne, kommenterer Leandro Lecheta, sjef anleggutstyr i CNH Industrial i Nord Amerika.

Partnere: Green Machine og Moog

Elektrifiseringen er utført i samarbeid med Green Machine Equipment Inc og Moog Inc, i tillegg til direkte innput fra entreprenører og brukere som fokuserer på å konvertere mye av deres flåte til fullelektriske gravelastere. (Green Machine har produsert og solgt elektriske minigravere i seks år, mens Moog har levert elektriske motorer, komponenter og programvare.)

Case har også samarbeidet med Michelin for å utstyre maskinen med spesielle CrossGrip-dekk som skal være ekstra effektive og gi bedre grep. De to første maskinene skal leveres i andre kvartal og maskinene leveres med telematikksystemet Case SiteWatch.