Forventer å selge 20 i året

Wacker Neusons første batterielektriske minigraver er på vei ut til kundene.

Noe som er ekstra fordelaktig med EZ17e er at den kan kjøres samtidig som den lades (på 415 volt).
Noe som er ekstra fordelaktig med EZ17e er at den kan kjøres samtidig som den lades (på 415 volt). Foto: Fredrik Saugstad
Sist oppdatert

De første bildene og infoen kom ut allerede i 2018, så ble Wacker Neusons første batterielektriske minigraver lansert og vist under Bauma 2019. Utviklingen har foregått hele veien og Wacker Neuson EZ17e som nå endelig står hos den norske importøren er faktisk et par hakk bedre enn da vi først fikk høre om den.

I skrivende stund finnes det seks stk i Norge, tre av disse er solgt gjennom forhandlernettet og ytterligere tre maskiner er på vei.

Stein Åbråten på plass bak spakene på en av de aller første EZ17e i Norge.
Stein Åbråten på plass bak spakene på en av de aller første EZ17e i Norge. Foto: Fredrik Saugstad

Lade og kjøre samtidig

Wacker Neuson har nå en imponerende elektrisk stall med 11 batterielektriske anleggsmaskiner fra vibroplater til hjullaster. Noe som er ekstra fordelaktig med EZ17e er at den kan kjøres samtidig som den lades (på 415 volt).

Key Account i Wacker Neuson, Stein Åbråten, regner med de kan selge 20 stk i et normalt år.
Key Account i Wacker Neuson, Stein Åbråten, regner med de kan selge 20 stk i et normalt år. Foto: Fredrik Saugstad

- At du kan kjøre og lade samtidig er et poeng for flere kunder, forklarer Stein Åbråten.

Som key account kan han forklare at kundene befinner seg både blant entreprenører og hos utleieselskaper.

Maskinen kan også være aktuell for små tunneloppdrag, hvor entreprenør ofte har med seg 400-volts ledning inn.
Maskinen kan også være aktuell for små tunneloppdrag, hvor entreprenør ofte har med seg 400-volts ledning inn. Foto: Fredrik Saugstad

- Særlig interessant er slike maskiner for de som driver med innendørs riving.

Dobbel pris

Maskinen på 1,8 tonn koster over det dobbelte i pris sammenlignet med dieselbroren, men Åbråten tror likevel et salg på 20 enheter i året vil være mulig. Ikke i år selvsagt, siden maskinene akkurat har ankommet og flere av de potensielle kundene sitter på ”covid-19-gjerdet” og venter. Siden det ikke er aktuelt å arrangere demodager skal en demomaskin istedet sendes ut til interesserte, forklarer Åbråten.

Syv til åtte timers drift i Eco-modus og fem timers drift i Power-modus.
Syv til åtte timers drift i Eco-modus og fem timers drift i Power-modus. Foto: Fredrik Saugstad

Enkelt

En av fordelene er hvor enkelt det er med elmaskin når du går mye av og på. Når først tenningen er skrudd på, setter du deg i setet og vipper ned håndtaket, så er det bare å sette i gang. Du hører elmotor og hydraulikk, men ingenting annet. Du slipper å tenke på tomgangskjøring og maskinen er helt lydløs når du slipper spakene. Understellet er innskyvbart for å komme gjennom døråpninger og dette er en Zero Tail-modell så det er ikke noe hekkutstikk. På infoskjermen ser du ladestatus på batteri og hvor mange timer du har igjen.

Enkelt å kontrollere skjermen med vribryter og noen få knapper.
Enkelt å kontrollere skjermen med vribryter og noen få knapper. Foto: Fredrik Saugstad

Fem til åtte timer

Vedlikeholdslista er betydelig kortet ned, her sjekker du lading, hydralikkolje og smørepunkter. Litium-ion-batteriet er plassert i motorrommet og maskinen har intelligent ladestyring og oppvarming integrert. Med fulladet batteri (23,4 kWh) kan den kjøres i åtte timer i Eco-modus, eller fem timer i Power-modus. Med 230 volt lades den opp på 7,5 timer og med 415 volt lades den opp på fire timer. Kapasitet er lik som på dieselversjonen, det vil si hydraulikkflyt på 39,6 l/min og arbeidstrykk på 240 bar.