Harstadåstunnelen åpnet

Den 1406 meter lange tunnelen gir en ny forbindelse mellom Seljestad og Sama.

Mellom to og tre tusen mennesker deltok på åpningsfesten
Mellom to og tre tusen mennesker deltok på åpningsfesten Foto: Tomas Rolland/Statens vegvesen
Publisert

Lørdag 4. januar 2020 ble Harstadåstunnelen åpnet for trafikk. Mellom to og tre tusen mennesker var med på åpningsfesten.

Første salve for Harstadåstunnelen gikk i slutten av september 2016 og gjennomslaget kom drøyt ett år senere. Hovedentreprenør i delprosjektet er Aldesa Construcciones S.A., mens Traftec AS har gjort elektrojobben.

De første bilene kjører gjennom.
De første bilene kjører gjennom. Foto: Tomas Rolland / Statens vegvesen

Den 1406 meter lange tunnelen gir en ny forbindelse mellom Seljestad og Sama i Harstad.

Forbindelsen reduserer gjennomgangstrafikken i sentrum betydelig, noe som gir bedre forhold for gående og syklende, triveligere bomiljø og mindre støy og støv, forteller Statens vegvesen.

Om Harstadpakken

Harstadpakken er et samarbeidsprosjekt mellom Harstad kommune, Troms og Finnmark fylkeskommune og Statens vegvesen. Prosjektet skal ruste opp transportsystemet i byen og gi god og sikker fremkommelighet for alle trafikanter.
Prosjektet har en prislapp på 1820 millioner kroner (2020) og inkluderer et omfattende gang- og sykkelvegsystem, flere nye rundkjøringer og økt satsing på kollektivtrafikken.

Døgnovervåket tunnel

Harstadåstunnelen er utstyrt med 19 nødstasjoner, med nødtelefoner og brannslokkere.

Videre har den 22 overvåkningskameraer, 14 vifter for brannventilasjon, nødnett og DAB. Det er bommer på begge siden, slik at den kan fysisk stenges hvis nødvendig.

Tunnelen døgnovervåkes av Vegtrafikksentralen (VTS), som også kan fjernstyre både bommer og vifter.

Harstad-ordfører Kari-Anne Opsal (Ap)
Harstad-ordfører Kari-Anne Opsal (Ap) Foto: Tomas Rolland / Statens vegvesen
Tunnelportalen på Sama
Tunnelportalen på Sama Foto: Tomas Rolland/Statens vegvesen
Prosjektleder Geir Hartz Jørgensen
Prosjektleder Geir Hartz Jørgensen Foto: Tomas Rolland/Statens vegvesen

Til sist har tunnelen to nødutganger for rask evakuering hvis slikt skulle bli nødvendig.