Klokkeklar tro på elektrifisering

At det er Fredheim sin fortjeneste at Keestrack nå har laget e-modeller av snart hele rangen, er ikke lenger noen hemmelighet.

Blant årets godbiter var det verdens første Keestrack H6e med forsikt og 3deck finsikt som vakte en del oppmerksomhet
Blant årets godbiter var det verdens første Keestrack H6e med forsikt og 3deck finsikt som vakte en del oppmerksomhet Foto: Fredrik Saugstad
Sist oppdatert

Per Fredheim er klokkeklar i sin tro på å elektrifisere knusing og sortering, ikke minst fordi det gir bedre virkningsgrad enn hydraulisk drift.

Batterielektrisk for intern forflytning

Keestrack har nå maskiner med batterier under utvikling. Da kan man kan flytte maskinen på anlegget uten å bruke dieselmotor.

Konseptet ble vist på Bauma med en S5e, men til året dukker minst to slike maskiner opp på oktoberseansen til Fredheim Maskin.

Neste år blir dette en realitet på Keestrack-maskiner.
Neste år blir dette en realitet på Keestrack-maskiner. Foto: Fredheim Maskin

For tungt for batteridrift

Målet er å ha maskiner fri for hydraulikk og fri for dieselmotorer, eventuelt drive hele settet med en motorenhet.

Selve produksjonsdelen er fortsatt en altfor tung oppgave for batteridrift, så her må man ty til nettstrøm, om det skal være utslippsrfitt.

Siden det er på knusedelen det går mest energi, er det derfor her det er mest lønnsomt å elektrifisere.

Alle Keestrack-modellene finnes nå i e-modeller og idag er 35 prosent av det Fredheim selger elektrifiserte maskiner.

Her forsyner motorpakka med Volvo Penta (til høyre i bildet) fem maskiner.
Her forsyner motorpakka med Volvo Penta (til høyre i bildet) fem maskiner. Foto: Fredrik Saugstad
Tre stackere og et sikteverk og ekstra mater gjorde at Volvo Penta-motoren drakk ca 10 liter eksta i timen. Det vil si at den brukte 55 til 60 liter i timen, men om hver maskin hadde brukt hver sin motor hadde det gått med 100 liter i timen totalt.
Tre stackere og et sikteverk og ekstra mater gjorde at Volvo Penta-motoren drakk ca 10 liter eksta i timen. Det vil si at den brukte 55 til 60 liter i timen, men om hver maskin hadde brukt hver sin motor hadde det gått med 100 liter i timen totalt. Foto: Fredrik Saugstad

450 ampere

På demofeltet kunne service- og garantisjef, Svein Fredheim fortelle at motorpakka som var løftet av den Norges-ferske Keestrack H6e driftet fem maskiner elektrisk. Og selv om den bruker omtrent 10 liter mer i timen, blir besparelsen likevel stor ved å kunne kutte ut dieseldrift på alle de andre. Og om man har mulighet for det ligger alt til rette for å koble produksjonen rett på strømnettet.

- Da må man ha 450 ampere tilgjengelig for dette oppsettet, forklarer Svein Fredheim.

Elektrifisert Oktoberfest

Med over 300 tilreisende gjester fra Malmø til Kirkenes og 67 maskiner på totalt 2200 tonn var det nok å titte på under årets Oktoberdager arrangert av Fredheim Maskin.
Hovedfokuset i år er knusing på strøm, enten det kommer fra dieselaggregat eller nettstøm.

Må inn først

Kundene begynner å få øyene opp for elektrisk og de ser at dieselforbruket blir lavere. Men i tillegg må folk tenke annerledes, når man planlegger og bygger et industrielt, må strømmen inn først, ikke sist, bedyrer Fredheim.

Mye gromt utstyr i full drift i demoens tjeneste.
Mye gromt utstyr i full drift i demoens tjeneste. Foto: Fredrik Saugstad

At det er Fredheim sin fortjeneste at Keestrack nå har laget e-modeller av snart hele rangen, er ikke lenger noen hemmelighet.

Han legger til at kundene også presser på for å få bedre løsninger og at han pisker fabrikken videre. For selv om de elektrifiserte maskinene er dyrere i innkjøp, og ett til to tonn tyngre, er besparelsesmuligheten større i Norge enn de fleste andre Europeiske land. Blant annet er det godt kjent at norsk stein er tyngre å knuse.

– Det er når det virkelig går tungt at det er mye å spare på energien, påpeker Per Fredheim.

Stackeren Keestrack S1e har sensor som kan automatisere svingen, eller man kan kjøre dette

manuelt.
Stackeren Keestrack S1e har sensor som kan automatisere svingen, eller man kan kjøre dette manuelt. Foto: Fredrik Saugstad
Også denne gangen var Hesselberg Maskin med og hjalp til med mating, blant annet med en Komatsu PC 490LC Heavy Duty og i bakgrunn skimtes en HB 365 LC Hybrid.
Også denne gangen var Hesselberg Maskin med og hjalp til med mating, blant annet med en Komatsu PC 490LC Heavy Duty og i bakgrunn skimtes en HB 365 LC Hybrid. Foto: Fredrik Saugstad

Fortsatt vekst

– Dette fungerer veldig bra for oss med riktige kunder, forklarer en fornøyd Ole Eriksen, maskinselger i Østfold og Follo for Hesselberg. De bidro med fire maskiner på demofeltet. En HB 365 LC Hybrid beltegraver, en WA 490 hjullaster og en PC 490LC Heavy Duty beltegraver, i tillegg til hjullasteren WA 380 på utstilling. Før de var ferdige «ble de nødt» til å sende ut tilbud på flere maskiner etter kundeforespørsler.
– Dette fungerer veldig bra for oss med riktige kunder, forklarer en fornøyd Ole Eriksen, maskinselger i Østfold og Follo for Hesselberg. De bidro med fire maskiner på demofeltet. En HB 365 LC Hybrid beltegraver, en WA 490 hjullaster og en PC 490LC Heavy Duty beltegraver, i tillegg til hjullasteren WA 380 på utstilling. Før de var ferdige «ble de nødt» til å sende ut tilbud på flere maskiner etter kundeforespørsler. Foto: Fredrik Saugstad

Fredheim Maskin nådde 415 millioner kroner i omsetning i 2018, men det blir høyere i år avslører Per. Det er Keestracks knuseverk og sikteverk som drar lasset, men også med hjelp av Sandviks bestselgere UJ440 og US440 som ofte selges i tospann.

Gjengen på Spydeberg teller nå 32 ansatte og de mellom seks og 10 servicemekanikerne sørger for at kundene får hjelp, i tillegg til samarbeidspartnere.

Oktober-dagene 2019:

Maskinutstilling og demo
Kurs og seminar
19 Knuseverk
31 Sikteverk
17 Stackere
Totalt 67 maskiner
Totalt 2200 tonn
Totalt 200 millioner kroner i verdi

180 SG-enheter

For å sette Fredheim Maskins suksesshistorie litt i perspektiv, kan man ta med at SG Finans nå har 180 enheter fra Spydeberg-bedriften i sin portefølje og verdien anslås til ca 400 millioner kroner.

Denne saken ble første gang publisert 01/01 2020, og sist oppdatert 23/12 2019