Sporveien holder koken

Til tross for ansatte i karantene og et Norge på sparebluss, er det anleggsdrift i alle Sporveiens prosjekter. Det er fullt fokus på å holde hjulene i gang.

Prosjektet Grefsenveien nedre pågår like ovenfor Sandaker senter, og er en del av Trikkeprogrammet i Oslo.
Prosjektet Grefsenveien nedre pågår like ovenfor Sandaker senter, og er en del av Trikkeprogrammet i Oslo. Foto: Sporveien
Publisert

– Vi har et godt samarbeid med våre entreprenører og leverandører, slik at vi sammen sikrer at vi overholder gjeldende anbefalinger fra helsemyndighetene. Alle Sporveiens prosjekter går foreløpig som planlagt både i forhold til planlegging, prosjektering, anskaffelser og anleggsaktivitet, sier konserndirektør for infrastruktur og prosjekter Per Magne Mathisen i Sporveien.

Forskjøvet arbeidstider

Av tiltak som er iverksatt i Sporveiens prosjekter er blant annet hjemmekontor for prosjektansatte og ekstra renhold på anleggsplassene. I noen prosjekter er arbeidstidene forskjøvet, for å unngå opphopning av mennesker ved start og slutt på arbeidsdagen.

Enkelte reiser direkte hjemmefra til befaringer for å minimere antallet mennesker på brakkeriggene, og det er innført fysiske skiller mellom drift og prosjekt. Det er også etablert fremdriftsplaner som fokuserer på at man til enhver tid har nødvendig personell tilgjengelig i prosjektene.

Imponert og takknemlig

Utbyggingssjef Hanna Rachel Broch i Sporveien roser de ansatte i prosjektene:

– Jeg er imponert og takknemlig over hvordan alle aktører raskt har tilpasset seg sin nye arbeidssituasjon. Vår rolle er å holde hjulene og samfunnsmaskineriet i gang, og det klarer vi når alle samarbeider godt for å finne best mulige løsninger. Innsatsen er beundringsverdig i alle ledd, sier Broch. Prosjektenes fremdriftsplaner baserer seg på forutsetninger og informasjon som prosjektledelsen til enhver tid besitter, og endringer i fremdrift og omfang kan komme.

– I prosjektene gjør Sporveien en del av arbeidene selv, eksempelvis strømutkoblinger, kontaktledningsarbeider, kontroller i forbindelse med overtakelser. Vi har identifisert kritisk personell for dette og etablert ordninger for å sikre at vi har tilgjengelig personell. Skulle det bli ressursknapphet, må oppgaver i driften prioriteres først, sier utbyggingssjefen.