Fra bru til undergang på fem døgn

Kjørte 123 tonn tung betongkulvert på en spesialvogn med 24 hjul.

Den 123 tonn tunge betongkulverten ble kjørt inn på en spesialvogn med 24 hjul
Den 123 tonn tunge betongkulverten ble kjørt inn på en spesialvogn med 24 hjul Foto: Bane NOR
Publisert Oppdatert

En ny undergang av betong ble skjøvet på plass under Brevikbanen i Porsgrunn og erstatter en 102 år gammel bru. Nå slipper godstogene å kjøre sakte på strekningen.

Midt i et boligområde på Heistad i Porsgrunn kommune lå jernbanebrua som nå er pensjonert.
Midt i et boligområde på Heistad i Porsgrunn kommune lå jernbanebrua som nå er pensjonert. Foto: Bane NOR

Onsdag 16. oktober klokken 21.00 ble banen mellom Eidanger og Brevik i Telemark stengt for trafikk.

Ferdig ryddet og klart for ny kulvert.
Ferdig ryddet og klart for ny kulvert. Foto: Bane NOR

I fem døgn jobbet flere arbeidslag dag og natt med å rive jernbanebrua fra 1917 og skyve på plass den ferdige betongkulverten som stod klar like ved.

Ny kulvert kjøres på plass. Peab og underentreprenørene får skryt av byggeherre etter prosjektet.
Ny kulvert kjøres på plass. Peab og underentreprenørene får skryt av byggeherre etter prosjektet. Foto: Bane NOR

– Alt gikk som planlagt, og det første toget kjørte over i rute klokken 7 mandag morgen. All ære til hovedentreprenør Peab Anlegg og dyktige underleverandører. De har gjort en flott jobb, roser Bane NORs byggeleder Knut Hvila Solhaug.

Tilbakefylling rundt kulverten.
Tilbakefylling rundt kulverten. Foto: Bane NOR

Jobbet hele hele døgnet.

Brevikbanen er en ti kilometer lang godsbane. Her kjører kalktog fra kalksteinsbruddet ved Eidanger til Norcems sementanlegg og godstog til og fra Grenlandsterminalen.

– Naboene har vært veldig forståelsesfulle. De nærmeste fikk overnatte på hotell, for det har uten tvil støyet en del mens vi har holdt på. I ettertid har jeg fått tilbakemelding om at de synes området er blitt penere med de nye murene, forteller byggelederen.

Nesten ferdig.
Nesten ferdig. Foto: Bane NOR

Opp med farten

I flere år har godstogene måttet kjøre i lav fart på den gamle jernbanebrua. Snart kan de komme opp i ordinær hastighet igjen.

– Nå skal vi vente til 50 000 tonn har passert over stedet, så pakker vi pukken under sporet en gang til med en spesialmaskin før vi sier oss helt ferdige, forklarer Solhaug.