Signerte totalentreprise på 1,96 milliarder

Veidekke skal bygge Skogertunnelen på Vestfoldbanen.

Utbyggingsdirektør i Bane NOR, Stine Undrum, gir et håndtrykk til konsernsjef Jimmy Bengtsson i Veidekke, foran tunnelpåhugget i Drammen.
Utbyggingsdirektør i Bane NOR, Stine Undrum, gir et håndtrykk til konsernsjef Jimmy Bengtsson i Veidekke, foran tunnelpåhugget i Drammen. Foto: Bane NOR, Marianne Henriksen
Publisert

Tirsdag signerte Bane NORs utbyggingsdirektør Stine Undrum og Veidekkes konsernsjef Jimmy Bengtsson kontrakten som formelt gir Veidekke Entreprenør oppdraget med 6 km bergtunnel i Drammen.

Skogertunnelen, en ny dobbeltsporet bergtunnel på Vestfoldbanen fra Drammen til Kobbervikdalen.

Skal ta fire år

Kontrakten er en totalentreprise med kontraktsverdi 1,96 milliarder kroner ekskl. mva. Arbeidet starter høsten 2019 og planlagt byggetid er fire år.

Som tidligere prosjektdirektør for Utbygging av Vestfoldbanen har hun erfaring med Veidekke fra byggingen av nytt dobbeltspor mellom Farriseidet og Porsgrunn, der Veidekke hadde Skillingsmyrentreprisen.

Drammen–Kobbervikdalen

Bane NOR planlegger nytt dobbeltspor fra Drammen til Kobbervikdalen og nye og fremtidsrettede stasjoner i Drammen og på Gulskogen. I henhold til Nasjonal Transportplan skal dobbeltsporet være ferdig til 2025. Detaljreguleringsplan for prosjektet ble vedtatt av bystyret i Drammen i april 2018. Hovedarbeidene har etter planen oppstart senhøsten 2019.

Totalt 10,8 km tunnel

Kontrakten Veidekke og Bane NOR har signert omfatter bygging av den seks kilometer lange bergtunnelen gjennom Strømsåsen samt 300 meter dagsone, som vil koble tunnelen til eksisterende spor. Med tilhørende tverrslags- og evakueringstunneler skal Veidekke bygge til sammen 10,8 kilometer tunnel og utføre ca. 165 000 kvadratmeter kontaktstøp mot fjell for å sikre tunnelen mot vann og frost.

– Dobbeltsporet skal etter planen være klare til bruk ved utgangen av 2024. Da vil kapasiteten mellom Drammen og Tønsberg bli mer enn doblet, og det blir mulig å kjøre to tog i timen hver vei mellom Oslo og Tønsberg. Dette vil gi de reisende på Vestfoldbanen en bedre og mer effektiv hverdag, sier Undrum.