Torpol utradert i Norge

Det polskeide jernbane– og sporveisbyggerfirmaet Torpol Norge er redusert fra 246 til fire ansatte i løpet av noen måneder.

Mange Torpol–ansatte arbeidet i Follobane–prosjektet.
Mange Torpol–ansatte arbeidet i Follobane–prosjektet. Foto: Terje Skåre/Bane Nor
Publisert

Årsaken til Torpol Norges store fall er at firmaet ikke lenger jobber for Bane Nor og Oslo Sporveier. Tilbake i det som var en relativt stor virksomhet i Norge er den polske styrelederen Piotr Brzoska, en polsk arbeider, en kontormedarbeider og anleggsleder Morgan Johansen. Sistnevnte bestyrer nå stort sett bare oppfølgingsarbeider og garantisaker for Oslo Sporveier og Bane Nor.

Skuffet og lei seg

Morgan Johansen opplyser til Anleggsmagasinet at mange av de polske ansatte har reist tilbake til hjemlandet, mens andre har funnet annet arbeid i Norge. Det samme gjelder norske og svenske ansatte. Arbeidsstokken besto av 246 mennesker.

– Dette har vært en vond og opprivende sak for oss. Mange ble skuffet og lei seg, men oppe i det hele synes jeg Torpol har gjort en god jobb for sine ansatte. Noen har fått sluttpakker, andre har fått hjelp til å skaffe seg ny jobb.

– Jeg vet faktisk ikke om noen som endte i arbeidsledighet, og vi snakker om gode folk. Alle med god kompetanse på det de driver med. Jeg kjenner for eksempel ikke til noen eksempler på falske kompetansebevis eller andre uetterretteligheter, sier Johansen.

Illrøde tall

Etter det Anleggsmagasinet får opplyst, sluttet de aller fleste Torpol–ansatte i Norge i november ifjor.

– At Torpol Norge måtte gå til styrt avvikling er det flere grunner til. Den viktigste er at firmaet ikke tjente penger i 2018, sier Johansen.

Han vektlegger at Torpol i og for seg ikke mistet kontraktene for sine to store oppdragsgivere, men at firmaet måtte leie inn langt flere folk og maskiner enn forutsatt for å bli ferdig. På sensommeren 2018 ble det illrøde tall i regnskapet.

– Jobbene ble rett og slett større og mer kompliserte enn vi hadde forestilt oss, lønnsomheten uteble, og da kunne det bare gå i én retning, forteller Johansen.

Polske Torpol SA etablerte Torpol Norge AS i 2015, og ble på kort tid en betydelig aktør i norsk skinnelegging og jernbaneteknikk. Torpols hovedkontor ligger i Poznan, Polen. Hjemmesiden deres bekrefter at operasjonene i Norge er avsluttet, og at de siste oppfølginger skjer andre kvartal i år.