Riktig hjullasterbruk:

"Mr. hjullaster" takker av etter 52 år i bransjen

"Mr. hjullaster" Arve Opperud takker for seg med en påminnelse om hvor fantastiske dere er - men også med påminnelse om et forbedringspotensial på 30 prosent.

Arve Opperud, den svært kunnskapsrike og hyggelige svenske hjullastereksperten takker av etter 52 år i bransjen.
Arve Opperud, den svært kunnskapsrike og hyggelige svenske hjullastereksperten takker av etter 52 år i bransjen. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert Oppdatert

Da Anleggsmagasinet drister seg til å titulere Arve Opperud som Mr.hjullaster bedyrer vi samtidig at det ikke er en beskyttet tittel. Likevel mener vi det er vel fortjent. Svenske Opperud startet med anleggsmaskiner da han var 11 år gammel, nå er han 70, og da er det vel lov å si at han har jobbet med dette i en mannsalder? For i 52 år har han jobbet med anleggsmaskiner, svært mange av dem i hjullasterens tjeneste, enten det har stått Cat eller Volvo på motorlokket.

Både hyggelig og vemodig når Mr.Hjullaster gir seg, her har han fått en oppmerksomhet av markedskoordinator Weronica Karlsrud og produktsjef hjullaster Jonas Angermo i Pon Equipment.
Både hyggelig og vemodig når Mr.Hjullaster gir seg, her har han fått en oppmerksomhet av markedskoordinator Weronica Karlsrud og produktsjef hjullaster Jonas Angermo i Pon Equipment. Foto: Fredrik Saugstad

Vil savne anleggsbransjen

På fredag 1. november gjorde han en siste innsats for Pon-systemet og var sentral under åpen hjullasterdag i grustaket hos Øynebråten Transport like ved Gardermoen.

Teknisk sett var han egentlig pensjonert dagen før, men Arve slår oss ikke som typen som har lyst til å gi seg.

– Nå kommer jeg til å savne alle menneskene i bransjen, innrømmer han.

Han beskriver anleggsfolk nærmest som en egen rase som driver på helhjertet med personlig investering i de mange små entreprenørselskapene som etter hvert vokser seg store, en reise han har fått være vitne til flere ganger.

– De er fantastiske mennesker som bare ser muligheter, forklarer Arve.

Kvinnene er best

En ting har han vært vitne til opp igjennom årene. Om et firma har kvinnelige hjullasterførere og disse har fått riktig opplæring, er disse alltid bedre enn menn.

– Jeg tror det er fordi menn skal alltid finne en smartere måte å gjøre ting på, kommenterer han.

Damene er mer forsiktige, lager mindre skader og slitasje, samtidig som de får like mye eller mer gjort.

– Ingen kan overbevise meg om noen annet, slår han fast.

Opperud er overbevist om at damene kjører best.
Opperud er overbevist om at damene kjører best. Foto: Fredrik Saugstad

Koker ned til kostnad per produsert tonn

Under utviklingen med Cats M-serie ble det mange timer på førerhytta og produsenten ville ha med noen fra Norden fordi vi har de høyeste kravene samtidig som utnyttelsesgraden av hjullastere er høyest i verden her.

Og nettopp det er en konstant reise legges det til.

Tre suksesskriterier

Riktig dekktrykk, riktig skuffe og dyktig fører er de tre avgjørende kriteriene for å produsere så effektivt som mulig.

Optimert direkteinnfesting og originalskuffe skal være bedre i produksjon ifølge Mr.Hjullaster.
Optimert direkteinnfesting og originalskuffe skal være bedre i produksjon ifølge Mr.Hjullaster. Foto: Fredrik Saugstad

Feil dekk

Det med dekk og skuffe er viktigere enn logoen som står på motorlokket, slår han fast. Dekkstørrelse syndes det også med. Om du går fra L3 til L4 på en Cat 950, går forbruket opp fire til fem prosent.

Opperud har lagt merke til at folk tror det er omvendt.

En 972 med "nordisk" oppsett på skuffe bærer rundt på ett tonn ekstra slitestål.
En 972 med "nordisk" oppsett på skuffe bærer rundt på ett tonn ekstra slitestål. Foto: Fredrik Saugstad

Originalskuffe bedre

Slitestålet, som er så avgjørende, har levd sitt eget liv i Norden med bruk av egenprodusert utstyr i Hardox-kvaliteter. Cat hadde ikke dette fordi verden ellers ikke etterspurte det. Nå er det flere som leverer dette, men vi velger mye nordisk fortsatt, ikke minst på grunn av at Hk-festet er nordisk.

– Med optimert direkteinnfesting og originalskuffe har vi målt seks til åtte prosent økning i produktiviteten, påpeker Opperud.

Man skal slite ned originalstålet først.
Man skal slite ned originalstålet først. Foto: Fredrik Saugstad

Og han fortsetter:

- Med ekstra slitestål som vi bruker her blir en skuffe til en Cat 972 ett tonn tyngre.

Knut Opperud.
Knut Opperud. Foto: Fredrik Saugstad

Man skal slite ned det originale slitestålet først, det er det som er poenget med dagens gode stål.

30 prosent spart

Han oppsummerer det hele med påstanden om at en typisk nordisk entreprenør som velger riktig dekk, utstyr og kjøreopplæring, kan spare 30 prosent på driftskostnadene.

Bare føreren utgjør mellom 10 og 15 prosent. Og «ny» teknologi som tomgangsautomatikk kan gjøre mye, både på forbruk og på servicekostnadene.