Madrasser, bleier og elg

Ragn-Sells på Lørenskog håndterer 135.000 tonn avfall hvert år.

Et fjell av gamle madrasser gir overraskende god motstand, selv mot en hjullaster.
Et fjell av gamle madrasser gir overraskende god motstand, selv mot en hjullaster. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert Oppdatert

Volvo Maskin har hatt en generell avtale med Ragn-Sells i 10 år og på tross av krevende diskusjoner, lever kundeforholdet i beste velgående forteller en entusiastisk Knut Grepperud, Salgsjef / Produktsjef – Spesialmaskiner / Sennebogen i Volvo Maskin.

– Ja vi er en krevende kunde, maskinene må være i gang, forklarer Tom Harald Rudberg, avdelingsleder Ragn-Sells Lørenskog.

Årsaken kan vi tydelig se da driftsleder Martin Hansen viser oss rundt på et svært travelt avfallsmottak på Lørenskog.

En Volvo L60 klarte på en måned å gå 508 timer.
En Volvo L60 klarte på en måned å gå 508 timer. Foto: Fredrik Saugstad

135.000 tonn i året

Ser man bare på restavfall kommer det ofte inn 150 tonn i døgnet og i løpet av et år ligger det på 45.000 tonn restavfall. Ser man på totalen, med alt avfall som kommer inn, er det 135.000 tonn i året. I 2019 omsatte Ragn-Sells Lørenskog for 295 millioner kroner, dette øker hele tiden og budsjettet er nå 305 millioner, forklarer Tom Harald. Siden området ikke kan ekspanderes noe mer, må effektiviteten derfor hele tiden økes.

Travelt område. Det lastes, komprimeres, sorteres og pakkes.
Travelt område. Det lastes, komprimeres, sorteres og pakkes. Foto: Fredrik Saugstad
Blandet treverk lastes opp på en svensk bil.
Blandet treverk lastes opp på en svensk bil. Foto: Fredrik Saugstad
Knut Grepperud, salgsjef og produktsjef på spesialmaskiner og Sennebogen i Volvo Maskin og driftsleder i Ragn-Sells avdeling Lørenskog, Martin Hanse
Knut Grepperud, salgsjef og produktsjef på spesialmaskiner og Sennebogen i Volvo Maskin og driftsleder i Ragn-Sells avdeling Lørenskog, Martin Hanse Foto: Fredrik Saugstad

-Vi disponerer 23 mål, men vi burde hatt det dobbelte, minst, om vi skulle ha et skikkelig strømlinjeformet opplegg, forteller Tom Harald.

De umulige madrassene bare spretter tilbake så fort hjullasteren rygger.
De umulige madrassene bare spretter tilbake så fort hjullasteren rygger. Foto: Fredrik Saugstad

Madrasser, bleier og elg

En av de store utfordringene er å bemanne driften. Noen dager er man nede i 350 tonn mens andre ender opp på 800 tonn. For eksempel var det ingen som visste at det kom inn et berg av gamle madrasser denne dagen. Madrassene er kjent som ekstra plasskrevende, umulige å komprimere og tidkrevende å kverne opp.

Morten ser at de ofte sitter igjen med økte mengder av det som er vanskelig å sortere, egentlig som et resultat av at folk har blitt flinkere til å sortere.

Tom Harald Rudberg, avdelingsleder Ragn Sells Lørenskog.
Tom Harald Rudberg, avdelingsleder Ragn Sells Lørenskog. Foto: Fredrik Saugstad

Når det er sagt er det et stort forbedringspotensial, ikke minst på papirinnsamling hvor det til stadighet dukker opp matavfall og bleier. Ett av «høydepunktene» er en elg som kom i komprimatoren for papp.

Publikum har et stort forbedringspotensial på sortering, ikke minst på papirinnsamling hvor det til stadighet dukker opp matavfall og bleier. Ett av «høydepunktene» er en elg som kom i komprimatoren for papp.
Publikum har et stort forbedringspotensial på sortering, ikke minst på papirinnsamling hvor det til stadighet dukker opp matavfall og bleier. Ett av «høydepunktene» er en elg som kom i komprimatoren for papp. Foto: Fredrik Saugstad

508 timer på en måned

En av de to L60 hjullasterne klarte å gå 508 timer på en måned. Den kjørte da døgnet rundt hele tiden, selv om den egentlig skulle delt timene med en annen maskin. Normalt går disse maskinene 117 timer på en måned. Bak timesrekorden ligger blant annet den nye ROAF-avtalen som alene sørger for 10.000 tonn ekstra med husholdningspapir, noe som sørger for nærmest døgnkontinuerlig drift og resulterte i fem ekstra ansatte fra januar.

Normalt går disse maskinene 117 timer på en måned.
Normalt går disse maskinene 117 timer på en måned. Foto: Fredrik Saugstad

Hardt miljø

Faksimile av Anleggsmagsinet Nr.5 i 2016.
Faksimile av Anleggsmagsinet Nr.5 i 2016. Foto: Fredrik Saugstad

Sorteringsmaskinen som fikk frontcoweret på Anleggsmagasinet Nr.5 i 2016, en elektrisk Sennebogen 818RE, ligger an til å bli byttet ut neste år. Maskinen har rukket å gå 10.338 timer (i februar) siden den gang og har bare stoppet opp tre ganger, feil som man ikke kan klandre maskinen for.

Denne har gitt Ragn-Sells medsmak.
Denne har gitt Ragn-Sells medsmak. Foto: Fredrik Saugstad

Rotter og prosjektiler

En ventil ble slått i stykker da det ble truffet av et prosjektil som kastet ut fra kverna og en annen gang var det rotter som flyttet inn bak i maskinen og forsynte seg av kablene. En tredje gang ble hovedkabelen klippet av ved et uhell med klypa. Så var det dette støvet da. Det førte til utfordringer med airconditionfilter som gikk tett på grunn av den ekstreme støvmengden der maskinen står. Dette i tillegg til stor fuktighet med jevne mellomrom, gir en slags sementeffekt. Nå er det tatt med i serviceavtalen at filteret skal tas ut og vaskes og man har skiftet til spesialfilter.

Uforutsette utfordringer som rotter og prosjektiler fra kverna i bakgrunn er en ting. I tillegg kommer det konstante støvet.
Uforutsette utfordringer som rotter og prosjektiler fra kverna i bakgrunn er en ting. I tillegg kommer det konstante støvet. Foto: Fredrik Saugstad

Økt Sennebogen-andel

Ragn-Sells maskinpark på Lørenskog består nå av ni maskiner levert av Volvo-importøren. I parken finnes to stk Volvo L60, 1 stk L70, 1 stk L90 og 1 stk L120 på hjullastersiden. Av sorteringsmaskiner er det 2 stk hjulgående sorteringsmaskiner av typen Sennebogen 818E og en elektrisk beltegående Sennebogen 818E. En sorteringsmaskin, Volvo EW160 hjulgraver, skal byttes ut og bli erstattet av enda en Sennebogen 818E.

En Sennebogen 818E laster avfall på en semi.
En Sennebogen 818E laster avfall på en semi. Foto: Fredrik Saugstad
En annen Sennebogen 818E sorterer treavfall.
En annen Sennebogen 818E sorterer treavfall. Foto: Fredrik Saugstad

Da blir det fire Sennebogen sorteringsmaskiner og fem Volvo hjullastere. I tillegg brukes to gaffeltrucker med to i bestilling. Grepperud tar det som en tillitserklæring at samtlige sorteringsmaskiner blir Sennebogen. Avtalen med Volvo innebærer utskifting etter fem år, men det avhenger av timer og en diskusjon man har på hver enkelt maskin. Forøvrig har Volvo full serviceavtale på maskinparken (reparasjon, service og vedlikehold).

Driftsleder Torbjørn Jansrud tar ofte et skift i en av maskinene.
Driftsleder Torbjørn Jansrud tar ofte et skift i en av maskinene. Foto: Fredrik Saugstad

- Skulle vi ønsket oss noe av Grepperud som han ikke kan levere idag, er det elektriske hjullastere som varte hele dagen, det ville bety et enormt potensial for å spare diesel, kommenterer Rudberg.