MMI for samferdselsprosjekter

MEF, RIF og EBA har gått sammen om å utarbeide en Modell Modenhets Indeks (MMI) for samferdselsprosjekter. Igjen er det samhandling som etterlyses.

BIM blir normalen og setter nye krav til prosjektering og samhandling i bygg- og anleggsprosjekter, og gjør det nødvendig å standardisere prosesser og tydeliggjøre forventninger til modelleringen.
BIM blir normalen og setter nye krav til prosjektering og samhandling i bygg- og anleggsprosjekter, og gjør det nødvendig å standardisere prosesser og tydeliggjøre forventninger til modelleringen. Foto: Geir Hasle
Sist oppdatert

Modellen beskriver modningsgraden av objektene i BIM-modeller ved bruk av omforente tallkoder med tanke på geometri og informasjonsinnhold.

Felles språk

– Etter hvert som BIM blir normalen og setter nye krav til prosjektering og samhandling i bygg- og anleggsprosjekter er det nødvendig å standardisere prosesser og tydeliggjøre forventninger til modelleringen, sier en samstemt ledelse i Maskinentreprenørenes Forbund (MEF), Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF) og Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg (EBA).

De understreker at modellen først og fremst er en kommunikasjonsmetodikk for å gjennomføre prosjektering som etablerer god samhandling mellom partene i et prosjekt.

– Manualen etablerer et felles språk og gir de ulike aktørene muligheten til å kommunisere modenheten i modellen, fagvis og kontinuerlig gjennom prosjekteringsfasen. En felles forståelse av partenes leveranser øker samhandling i prosjektet og sikrer at partene jobber sammen mot et felles mål.

Partenes erfaringer

MMI manualen for samferdsel er en videreføring av EBA, RIF og Arkitektbedriftenes tidligere publiserte MMI publikasjon for bygg, og er skrevet som en veiledning på hvordan man kan jobbe med MMI i samferdselsprosjekter.

– Manualen baserer seg i stor grad på partenes praktiske erfaringer med bruk av MMI og BIM i prosjekter. Arbeidsgruppa som har utarbeidet veilederen har delt gode og dårlige erfaringer gjennom en møteserie i store deler av 2019. I tillegg har de rådført seg med bransjen for å finne og beskrive best praksis for bruk av MMI i anleggsprosjekter, og som arbeidsgruppa håper anleggsbransjen vil ønske å ta i bruk.

MMI i praksis

Modellen angir et rammeverk for bruk av MMI i samferdselsprosjekter, og det fremheves at hvert prosjekt må tilpasse bruk av MMI til det enkeltes behov og kapabilitet for å sikre verdiskapende bruk.

I kapittel 7 i manualen henvises det til ett vedlegg i Excel som viser fagvis hvordan man kan bruke MMI i praksis. Dokumentet viser hvordan MMI defineres fagvis i starten av et prosjekt, og er inndelt i fire faser tar for seg hvilke grunnlag og forutsetninger som må finne sted: grunnlag og forutsetninger, fagmodell og beskrivelse, avhengighet andre fagmodeller og leveranse og bruksområde.

– Vedlegget synliggjør ikke bare behovet internt mellom fagene i prosjekteringen, men også nødvendig grunnlag og koordinering eksternt. Vår klare anbefaling er at fagvise MMI må gjøres prosjektspesifikt og forankres godt, sier arbeidsgruppa.

Ambisjonen videre er å slå sammen MMI for bygg og MMI for samferdsel til én felles veileder. Dette er spesielt viktig for prosjekter som har både bygg og veg-/baneanlegg i samme kontrakt.

Denne saken ble første gang publisert 29/05 2020, og sist oppdatert 27/05 2020