Liebherr LB16 på Bybanen-prosjektet

Hercules og NCC har tatt i bruk den første batteridrevne boreriggen i verden

NCC og Hercules Fundamentering i arbeid på Bybanen-prosjektet Mindemyren i Bergen.
NCC og Hercules Fundamentering i arbeid på Bybanen-prosjektet Mindemyren i Bergen. Foto: Marit Hommedal
Publisert

NCC-enheten Hercules Fundamentering har tatt i bruk Liebherrs elektriske borerigg på Bybaneprosjektet Mindemyren i Bergen. Dette er verdens første batteridrevne borerigg og et viktig initiativ i NCCs arbeid for en bærekraftig utvikling.

Maskinen fikk stor oppmerksomhet da den ble vist for første gang av Liebherr på Bauma 2019.

Boreriggen fra Liebherr er den første i verden av sitt slag. Etter en kort prøveperiode i Tyskland, er den batteridrevne boreriggen nå i gang på NCC-prosjektet Mindemyren for Bybanen utbygging.

Jo Ingve Haarstad og Ole Henrik Grytbakk, maskinoperatører i Hercules Fundamentering plugger inn ladekabelen på den batterielektriske boreriggen på Mindemyren.
Jo Ingve Haarstad og Ole Henrik Grytbakk, maskinoperatører i Hercules Fundamentering plugger inn ladekabelen på den batterielektriske boreriggen på Mindemyren. Foto: Marit Hommedal

- Vi er svært godt fornøyde med at vi er i gang. Vi har etter sommerferien brukt litt tid på å bli kjent med maskinen og gjort justeringer for at den skal bli optimal i forhold til vårt behov. Vi regner derfor med at vi utover høsten vil være i full drift med den nye maskinen, sier prosjektleder Frank Hatletvedt i Hercules Fundamamentering.

Om Liebherr LB16:

Da Anleggsmagasinet fikk se den første maskinen i drift hos Liebherr i 2019 fikk vi litt mer bakgrunnsinfo:

Det er den første nullutslippsmaskinen av denne typen i verden.
Den har 350 hestekrefter som er 15 prosent mer enn den konvensjonelle maskinen.
Den kan lades på 125, 63, 32 eller 20 ampere.
Med 125 ampere lades den fullt opp på 14 timer, altså over natta.
Anlegget må planlegges for dette og strømmen må inn først.
Men, maskinen kan også kjøres med kabelen tilkoblet om det kniper.
Da lader den batteriet samtidig som maskinen går, om det er strøm til overs.
Etter 10 år regner man med at batteriene har igjen 80 prosents effekt.
Målet med prosjektet var å erstatte dieselmotoren og klare 10 timers drift på batteristrøm.
Det tallet ble hentet fra LiDat-data som viste hvor lenge Liebherrs maskiner av denne typen går hver dag.
Batteripakka på 720 kilowattimer, sånn omtrent syv ganger hva som er på en Tesla modell S.
Laget for 10.000 arbeidstimer, 5000 ladesykluser og 10 års drift, mens den gjennomsnittlige maskinen av denne typen blir 20 år.
På 10.000 timer vil dieselbesparelsen være 150.000 liter og 350 tonn CO2 ifølge Liebherrs regnestykke.

Elektrifisert maskinpark

Bybanen Utbygging har sammen med NCC og Hercules Fundamentering vært aktive med å elektrifisere maskinparken og boremaskinen er et tiltak initiert tidlig i prosjektet.

- Det har tatt litt tid, men vi er veldig godt fornøyd med å være i gang. Vi har høye ambisjoner når det gjelder å ta i bruk bærekraftige løsninger. Dette er et eksempel på at vi klarer å omsette våre ambisjoner til handling, sier prosjektleder Ståle Liland i NCC.

CEEQUAL i sikte

NCC og Bybanen Utbygging har ambisjoner om å sertifisere prosjektet i henhold til CEEQUAL-sertifiseringsordningen for anleggsprosjekter og elektrifisering av maskiner og utstyr er derfor et viktig tiltak.

- Vi har et svært godt samarbeid med Bybanen Utbygging og det er ikke tvil om at vi sammen har klart å bidra til gode tiltak som gjør at vi ligger i front inne elektrifisering av anleggsprosjekter, sier han.

Jo Ingve Haarstad og Ole Henrik Grytbakk, maskinoperatører, Hercules Fundamentering ved  elektrisk borerigg på Mindemyren.
Jo Ingve Haarstad og Ole Henrik Grytbakk, maskinoperatører, Hercules Fundamentering ved elektrisk borerigg på Mindemyren.

96 prosent fossilfri

I tillegg til den nyankomne elektriske boreriggen har NCC allerede en elektrisk massesorteringsmaskin i drift. I tillegg benytter NCC kun elektriske biler i forbindelse med transport av mannskap mellom brakker og anleggsplass.

- Vi har fått mange erfaringer som vi tar med oss videre. Det er ikke tvil om at vi i prosjekter fremover vil kunne høste svært gode erfaringen fra det vi nå gjør, sier Ståle Liland.

Elektrifiseringen av anleggsmaskinparken er viktig for Bybanen Utbygging, og totalt leverer Bybanens entreprenører nå 96 prosent fossilfri anleggsplass.

- Vi er veldig stolte over det vi får til. Årlig sparer vi allerede utslippene fra 11 000 fossilbiler. At denne maskinen får norgespremiere i Bergen er ingen tilfeldighet. Det er stor konkurranse om å få være med å bygge Bybanen, og vi som byggherre jobber aktivt både i anskaffelsesfasen og i byggeprosessen med å finne entreprenører som strekker seg etter å bli bedre på miljø, sier prosjektdirektør Roger Skoglie i Bybanen Utbygging.